Digioppimisen areenan perjantain ohjelmassa oli digioppimisen ilmiöitä ja kokeilemisen iloa. Päivän aloittivat Opetushallituksen Kokeilukeskuksen päällikkö Anneli Rautiainen ja kehittäjä Anna Häggman. Kuulimme Yritysamiksesta, jossa oppiminen on yrittäjämäistä.
#Yritysamis syntynyt kokeilevan kehittämisen kautta. On pysähdytty pohtimaan, mikä merkityksellistä opiskelijalle ja alueen yrityksille ja ryhdytty tekemään asioita uudella tavalla. #digiareena #ammatillinenkoulutus pic.twitter.com/0PlcGdbEmy
— Satu Ågren (@satuagren) December 8, 2017
Mielenkiintoista oli myös kuulla yritysten ja oppilaitosten yhteistyöstä. Tätä peräänkuulutettiin myös twiiteissä:
Iso peukku ylöspäin yritysten ja koulujen yhteiskehittämiselle. Useita kehitysyhteistöitä vuosien varrelta ja viimeisimpänä @ThingLink:in pedagogisen käytön kehittäminen. Mukana vahvasti @ullamaaria @SannaMetsl @maisteri69 ja #koulu360-hanke. #digiareena
— Aleksi Komu (@aleksikomu) December 8, 2017
Onneksi opettajat ovat rohkaistuneet, ja uskaltavat myös vaatia ohjelmilta käytettävyyttä. Yhteisin askelin saadaan myös useammin priimaa, käytettävää, ketterää ja leania kamaa.
Kokeiluareenoissa alkoi varsinainen kuhina ja toisten proggiksiin tutustuminen. Taito-hankkeista näyttävimmin esillä oli PUHTITakk, joka myös voisi ansaita some-palkinnon toiminnastaan digiareenalla!
Meidän #kokeiluareena-pisteellä ei kynnyksistä välitetä – yhdessä yli kaikkien kynnysten 😁 #digiareena pic.twitter.com/OchYFC2hMe
— TahtiTAKK (@TahtiTAKK) December 8, 2017
@PuhtiTAKK-tiimi kiittää mielenkiintoisista keskusteluista ja rohkeista kokeilijoista #kokeiluareena'lla! Meillä oli kivaa, toivottavasti teilläkin! https://t.co/Rmv6oI6Kgn #Digiareena #takktampere pic.twitter.com/Glg7nJp6Rj
— TahtiTAKK (@TahtiTAKK) December 8, 2017
Muita mielenkiintoisia esittelyitä oli mm. 3DBearilla, Workseedilla, Innokas-verkostolla, Itslearningilla ja Qridilla. Qridia suosittivat myös nuoret areenaosallistujat Veromäen koulun (Vantaa) 6.luokkalaiset:
Palautetta oppilailta: Qridi toimii hyvin! Jos saisi itse muokata teemaa omannäköiseksi niin olis tosi hyvä. Parasta palautetta! Laitetaan heti tuotesoluun. Tulkaa kyselemään oppilailta käyttökokemuksia! #digiareena @mhumaloja pic.twitter.com/XpxQKjnuoU
— Qridi (@qridicom) December 7, 2017
Päivän loppuhuipentuma oli mielestäni Anthony Salciton puhe. Vaikkei se niin antaumuksellinen ollutkaan kuin viimeksi Lontoossa tammikuussa 2017 BETTin aikana, niin voi sanoa, että Salciton puheesta voi oppia paljon. Yleensä seuraan puheen rakentamista, yleisön huomioimista ja ”sanoman” piilottamista. Mielestäni Salcito on keskimääräistä parempi puhujana. Salciton kertomukseen lumileopardin metsästämisestä (kameran avulla), oli hyvä lopettaa myös #digiareena. Timantti ja tieto on usein piilossa kaiken massan seassa, ja onkin ihan loogista, että alamme hyödyntämään tekoälyä kaiken sen tiedon kaivamiseen. Myös opetusalalla!
Millaisia tunteita tämä herättää meissä opettajissa? #digiareena @AnthonySalcito pic.twitter.com/opxtSoYpDZ
— Katja Österberg (@KatjaOsterberg) December 8, 2017