DigiTaito-hankkeeseen mukaan Aleksi Partanen

DigiTaito-hankeen tavoitteena on parantaa sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla toimivien työntekijöiden digitaalisen osaamisen perustaitoja. Tiimimme tuorein vahvistus on digitaalisen terveydenhuollon asiantuntija Aleksi Partanen. Hänen intohimonsa on vahvistaa digitaalista osaamista sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Kuka olet?

Aleksi Partanen, digitaalisten työtapojen kehittäjä Uudenmaan liitossa. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja (amk), mutta saan valmiiksi toukokuussa sairaanhoitajan ylemmän asteen tutkinnon (yamk) erikoisalueena sosiaali- ja terveyspalvelujen digitalisaatio ja liiketoimintaosaaminen.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut tähän mennessä?

Aiemmassa työssäni toimin digihoitajana Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksessa. Opinnäytetyönä selvitimme yhdessä Laura Backmanin kanssa Helsingin kaupungin terveysasemien henkilöstön digitaalisen osaamisen nykytilaa ja koulutustarpeita. Olen luennoinut ja kouluttanut intohimoani eli digitaalisen terveydenhuollon osaamista eri toimijoille.

Mikä on näkemyksesi digivalmiuksista sote-alan osaajien parissa?

Sote-ammattilaisten digitaalisen osaamisen tasossa on paljon eroja. Perustaidoilla pärjää jo hyvin ja olen vakuuttunut, että jokainen pystyy ne oppimaan. Kaikkein tärkeintä on myönteinen asenne uuden oppimiseen, johon laadukkaalla koulutuksella voi myös vaikuttaa.

Mitä odotat DigiTaito-hankkeessa mukana olemiselta?

DigiTaito-hankkeen kautta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille avautuu loistava mahdollisuus digitaalisen osaamisen vahvistamiseen ja uudenlaisten työtapojen omaksumiseen asiantuntijoiden avulla. Uskon, että saamme suunniteltua ja toteutettua kohderyhmille sopivan koulutuskokonaisuuden, joka on parhaimmillaan monistettavissa myös muiden organisaatioiden käyttöön.

​Lue lisää DigiTaito-hankkeesta

Lisää Aleksin näkemyksistä voit lukea Tehy-lehden haastattelusta.