Tiedote osallistujille

Hei!

Olemme Tiina ja Riikka, ja toimimme tutkijoina Tampereen yliopiston Porin yksikössä. Olemme töissä Solidariteetit käytäntöön -nimisessä tutkimushankkeessa. Hankkeessa tutkitaan, kuinka nuorten käsitys solidaarisuudesta rakentuu suhteessa ikätovereihin ja laajemmin paikallisiin yhteisöihin sekä yhteiskuntaan. Kerromme lisää tutkimuksesta tavatessamme. Voit myös halutessasi lukea tutkimuksesta lisää kotisivuiltamme tai kysyä meiltä mitä tahansa tutkimukseen liittyvää koulussa vieraillessamme.

Tutkimus tapahtuu koulussa oppitunnin yhteydessä siten, että pyydämme sinua kirjoittamaan pienen kuvitteellisen tarinan. Joitakin koulun oppilaita kutsutaan myöhemmin osallistumaan tutkimuksen toiseen osaan, joka toteutetaan roolipeliharjoituksena Whatsappissa.

Tehtävään osallistuminen on vapaaehtoista. Sinulla on oikeus kieltäytyä osallistumasta sekä milloin vain syytä ilmoittamatta keskeyttää tai peruuttaa osallistumisesi tutkimukseen. Jos keskeytät tai peruutat osallistumisen, aiemmin ennen keskeyttämistä antamiasi tietoja voidaan kuitenkin käyttää tutkimuksessa. Jos et halua osallistua, voit tehdä tutkimuksen ajan tehdä muita, opettajan ilmoittamia koulutehtäviä.

Kirjoittamaasi tarinaa ei näe kukaan muu kuin me ja muut tutkimusryhmämme tutkijat. Kaikilla tutkijoilla on salassapitovelvollisuus. Se tarkoittaa, että voit kertoa asioista luottamuksellisesti. Emme kysy nimeäsi, eikä muita henkilötietoja anneta ulkopuolisille. Kun myöhemmin kirjoitamme tutkimuksen tuloksista julkaisuja, kaikki kertomasi asiat muokataan siten, ettei niitä voi tunnistaa sinun kirjoittamaksesi.

Tutkimuksen päätyttyä tuhoan kaikki sinua koskevat henkilötiedot. Osan tutkimusaineistosta tallennamme siten, että sitä voivat myöhemmin käyttää muutkin tutkijat. Tällöin tutkimusaineisto on sellaisessa muodossa, ettei sinua voi tunnistaa. Tutkimuksen tietosuojailmoitus on nähtävillä täällä.

Jos sinulla on mitä tahansa tutkimukseen liittyvää kysyttävää, ota reippaasti yhteyttä. Voit jutella meille paikan päällä koulussa tai ottaa yhteyttä tekstiviestillä tai soittamalla: 0504738903 tai sähköpostilla: tiina.maatta@tuni.fi. Kiitos kun saan tulla kouluusi. Juuri sinun kokemuksesi on tutkimuksemme kannalta todella arvokas!

Tutkijat

Tiina Määttä ja Riikka Korkiamäki