Yhteystiedot
Vastaava tutkija
Projektiryhmässä mukana

Mari Pienimäki
- apurahatutkija, post doc -tutkimus
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358503187473
- mari.pienimaki@tuni.fi
-
Ota yhteyttä, niin sovitaan tapaaminen.
- https://orcid.org/0000-0003-3674-9737
Lyhyt kuvaus itsestäsi
Olen nykykulttuurin dosentti, etupäässä nuoriso- ja mediatutkija.
Tutkijana olen kiinnostunut laaja-alaisesti kulttuurimme/yhteiskuntamme ajankohtaisista ilmiöistä, moniulotteisista haasteista ja tulevaisuudesta. Lähestyn tutkimuskohteitani monitieteisesti sekä kriittisistä/uudistavista ja arvosidonnaisista tulokulmista, kuten toisia ja erilaisuutta kunnioittavasta näkökulmasta.
Osaamisalueet
Tutkin etupäässä nuoria ja nuorten kanssa (kanssatutkijuus).
Tutkimus/Osaamisalueita:
- Uusimpana tutkimusalueena yhteiskunnallinen ympäristötiede. Avainkäsitteitä: kestävä kehitys, luontosuhde, ympäristökansalaisuus.
- Osallisuustutkimus. Avainkäsitteitä: osallistuminen, toimijuus, vaikuttaminen, voimaantuminen, valtautuminen, inkluusio online ja offline.
- Mediatutkimus. Avainkäsitteitä: mediakasvatus, medialukutaito, sosiaalinen media, mediajulkisuus.
- Kasvatustiede ja erityiset kasvatuksen/lukutaidon alueet, kuten monilukutaito, mediakasvatus/medialukutaito, valokuvanlukutaito, seikkailukasvatus, ympäristökasvatus, taidekasvatus.
- Visuaalisen kulttuurin tutkimus. Avainkäsitteitä: valokuvien tulkinta, kuvajournalismi, osallistava valokuvaus.
- Muita tutkimuskohteita: luovuus, hyvinvointi, resilienssi.
- Intressejäni tuleviin tutkimuksiin, mm. metsäsuhde, kestävä ja feministinen talous, postmaterialismi, broken world -teoria, yhdenvertaisuus /eriarvoisuus, hiljaisuus.
Osaamiseni nojaa pääosin laadulliseen tutkimukseen, etenkin toimintatutkimukseen. Keskeisimpiä aineistonkeruun menetelmiäni ovat osallistuva havainnointi, kysely- ja haastattelututkimus sekä ns. kanssatutkijuus.
Tutkimuskohteet
Keskeisimpiä tutkimuskohteita ovat olleet:
- medialukutaito (Kuuntele näkemyksistäni Komeetan jäljillä -podcast-sarja/Lapset ja nuoret)
- inklusiivinen mediakasvatus haavoittuvaisten/marginaaliryhmien tukena (Kuuntele aiheesta haastatteluni)
- inklusiivinen mediakulttuuri
- yläkouluikäisten luontosuhde ja ympäristökansalaisuus (Ks. lehtiartikkeli luontoleirikoulusta ja TV-insertti sen toteuttamisesta, Ylen Aamutv 5.11.2021)
- monilukutaidon pedagogiikka
- seikkailukasvatus (kuuntele pätkä Instagramista)
- resilienssi ja hyvinvointi
- valokuvanlukutaito (väitöskirja) ja osallistava valokuvaus
Tieteenalat
Nykykulttuurin tutkimus risteytyen etenkin seuraavien alojen kanssa: nuorisotutkimus, mediatutkimus (erit. mediakasvatus), kasvatustiede, yhteiskunnallinen ympäristötiede ja visuaalisen kulttuurin tutkimus.
Tutkimusura
Saavutin nykykulttuurin dosentin arvon Jyväskylän yliopistossa vuonna 2022. Väittelin filosofian tohtoriksi samasta oppiaineesta ja opinahjossa vuonna 2013.
Olen tehnyt väitöskirjan jälkeistä tutkimusta yli kymmenen vuotta Tampereen yliopistossa. Olen toiminut kahdessa pitkässä Koneen Säätiön rahoittamassa tutkimushankkeessa päätutkija-koordinaattorina noin kymmenen hengen tutkijatyöryhmissä (Nuoret estradille ja NYT!). Olen työskennellyt tutkijatohtorina useissa eri tieteenalojen tutkimushankkeissa sekä mediakasvatuksen yliopistonlehtorina.
Toimin Tampereen yliopiston Journalismin, median ja viestinnän tutkimuskeskus Cometissa tutkimuspäällikkönä vuosina 2020–2021.
Artikkeliväitöskirjani “Valokuvien kriittinen tulkitseminen medialukutaitona ja lajityypittely sen kehittäjänä” (2013) oli yksi harvoja kotimaisia valokuvien tulkinnan kehittämiseen pureutuvia teoksia ja pioneerityö valokuvan genretutkimuksen saralla. Teosta on lainattu ahkerasti opinnäytteissä sekä tieteellisissä artikkeleissa ja kirjoissa.
Olen kehittänyt pedagogisen mallin inklusiivisesta mediakasvatuksesta (Inclusive Media Education, IME) (2021) yhteistyössä prof. Sirkku Kotilaisen kanssa. Mallia on käytetty useissa pro gradu -töissä. Siitä on poikinut mm. podcast-sarja (SosPed-säätiö), selvitys inklusiivisen mediakasvatuksen tilasta Suomessa (2021–2022, KAVI/Cupore) ja EU-rahoitteinen “Inclusive and Creative Media Education" (ICME) -hanke (2023–2024, KAVI). Euroopan Komissio (2022) on nostanut IME-mallin yhtenä todisteena siitä, että kulttuuri- ja luovat alat voivat tukea nuorten mielenterveyttä ja hyvinvointia.
Ideoin tutkimushankkeen “NYT! Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen” pääosin yhdessä prof. Päivi Honkatukian kanssa. Ehdotimme sen tutkimusdesignin ydintä Opetushallituksen Euroopan nuorison teemavuoden 2022 kilpailuun ”nuorten tutkimukseen ja kehittämistyöhön osallistamisen mallina” . Ehdotuksemme valittiin finalistiksi.
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitos valitsi artikkelini (ref.) "Vegenakkeja ja pyöräilyä" – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta (2021) yhdeksi valintakoeartikkeliksi 2023. Kanssakirjoittajiani ovat Maarit Marttila ja Marjukka Colliander. Artikkeli on listattu ANGEL-verkoston vuosittaiseen globaalikasvatustutkimuksen Global Education Digest 2022” -katsaukseen. Artikkeliin on kotimaisittain viitattu runsaasti opinnnäytteissä ja muissa tutkimuksissa.
Olen ollut key note-puhujana useissa kotimaisissa seminaareissa. Viimeisimmän key note-puheen pidin yhdessä Maarit Marttilan kanssa “European Outdoor Adventure Education and Experiential learning” (EOE) -konferenssissa vuonna 2023.
Mediakasvatusseuran hallituksen jäsen/varajäsen 2017 alkaen.
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus Perlan hallituksen varajäsen 2022 alkaen.
Media ja Viestintä -lehden toimituskunnan jäsen, 2021–2022.
Pohjoismaisen NordMedia-konferenssin “Media Literacy and Media Education” -työryhmän valittu puheenjohtaja, 2017–2021.
Vertaisarvioitsijana lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tiedejournaaleissa, -kirjoissa ja tieteellisissä konferensseissa.
Valikoituja viimeisimpiä julkaisuja:
- Pienimäki, M., Colliander, M. & Honkatukia, P. (tulossa 2025) “Intergenerational Learning of Eco-Friendly Behaviour in Family Life from the Perspective of Finnish Youth”. Teoksessa: Repo, K., Tammelin, M. & Eerola, P. (toim.) Families with Children in a Turbulent Era.
- Marttila, M. & Pienimäki, M. (2024) "Kaupunkilaisnuorten (lähi)luontoon kuuluminen: luonnossa viihtymistä, liikkumista ja lempipaikkoja". Liikunta & Tiede.
- Pienimäki, M.; Marttila, M. & Colliander, M. (2021) "Vegenakkeja ja pyöräilyä" – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus 39(2), 27–45.
- Pienimäki, M. (2020) "Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth". Youth Studies.
- Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2020) “Media Education for the Inclusion of At-Risk Youth : Shades of Democracy 2.0 from Finland". Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Brill/Sense.
- Pienimäki, M. (2019) “Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation”. Media Practice and Education.
- Pienimäki, M., Tuominen, J. & Kuusisto, A-K. (2018) (toim.) #TRUST Kulttuurisia kohtaamisia kasvotusten ja mediassa. Oppimateriaali. Tampereen yliopisto.
Ks. laajemmat julkaisutiedot: https://cris.tuni.fi/
Mikko Hautakangas
- tutkija
- Viestintätieteiden yksikkö
- mikko.hautakangas@tuni.fi