Nokialla verkostoiduttiin vilkkaasti keskustellen

Nokialla 1.2.2023 järjestetyssä rakentamisen kiertotalouden verkostoitumiswerstaassa saatiin kuulla kiertotalouden näkökulmasta mm. luonnonkivituotannosta, kiinteistö- ja aluekehittämisestä sekä urheilupaikkarakentamisesta. Paikalla oli jälleen salillinen kiertotaloudesta rakentamisessa kiinnostuneita ja aktiivisesti keskustelevia viranhaltijoita, suunnittelijoita ja muita alan ammattilaisia.

Alueellisten verkostoitumiswerstaiden läntiselle Pirkanmaalle suunnattu tapahtuma järjestettiin 1.2.2023 Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Wirran Hiomo-salissa, jonne kokoontuikin mukava määrä asiasta kiinnostuneita.

Paikallisia alustuksia saimme kuulla monesta eri näkökulmasta: luonnonkiviteollisuuden sivukivistä, rakeistettujen tuhkien hyötykäytöstä liikuntapaikkarakentamisessa, toimintansa lopettaneen tehdasalueen kiertotalouslähtöisestä kiinteistökehittämisestä sekä Eco3 bio- ja kiertotalousalueesta. Kuulimme myös infrarakentajan näkökulmia kiertotalouteen sekä tietopaketit MARA-lainsäädännöstä ja uunituoreeseesta Pirkanmaan kiertotalouskeskuksesta.

Antti Elomaa Tampereen Kovakivi Oy:stä kertoi sivukivien hyödyntämisestä

Sivukivi kiertoon -hankkeessa (2019-2020) kartoitettiin Pirkanmaalla syntyvän sivukiven määrää ja pohdittiin hyötykäyttömahdollisuuksia. Sivukiven hyödyntäminen korkeamman jalostusasteen tuotteissa on edelleen vielä alkutaipaleella ja edellyttää markkinoiden kehittymisen lisäksi verkostoitumista, tietoisuuden lisäämistä sekä viranhaltijoiden myötävaikuttamista. Pirkanmaalaista kiveä osataan arvostaa alueella. Tästä esimerkkinä mainittakoon viime vuosien merkittävät rakennusprojektit Nokia Areena sekä Tampereen ratikka, joissa on käytetty paikallisen luonnonkiviteollisuuden tuotteita.

Ari Jokihaara Ylöjärven kunnasta kertoi, että helppo tapa saada uusiomateriaaleja kunnan rakentamisen keinovalikoimaan on sisällyttää ne kiviaineshankinnan puitesopimuksen tarjouspyynnön materiaalivalikoimaan, vaikka ei olisi vielä edes tiedossa hanketta, jossa voisi käyttää. Tällöin hinta ja mahdolliset tarjoajat ja vaihtoehtoiset materiaalit ovat valmiina, kun tulee eteen hanke, jossa niitä voisi hyödyntää.

Epäonnistumisia ja kohdattuja haasteitakin kannattaa jakaa, sillä niistä oppivat kaikki! Hankkeiden aikataulussa on hyvä varautua siihen, että MARA-ilmoituksen sijaan voidaankin joutua hitaampaan ympäristölupaprosessiin, tai materiaaleja ei olekaan saatavilla tarvittavaa määrää.

Päivän aikana tuli esille, että vaikka Pirkanmaalla osaamista onkin ja viranomaislinjaukset ovat hyvin toimivia, kaikki kiertotaloutta rakentamisessa edistävät hankkeet eivät mene ensimmäisellä kertaa maaliin. Aikataulussa on hyvä varautua yllätyksiin. Myös materiaalin saatavuuteen liittyvät haasteet korostuvat uusiomateriaalin hyötykäytössä. Yhteistyön ja verkostoitumisen merkitystä korostettiin  puheenvuoroissa jälleen kerran. Jos kaikki toimijat pysyvät omissa siiloissaan, syntyy paljon päällekkäisiä toimintoja. Olemme juuri niin hyviä, kuin meidän verkostomme ovat. Paitsi kyvykkyys, myös halu kehittää on tarpeen, jotta pystymme siirtymään lineaaritaloudesta kiertotalouteen. Ihanteellista olisikin, jos emme enää puhuisi kiertotaloudesta erikseen, vaan se on sisällä rakentamisen prosesseissa.

Nokian työpajan osallistujia

Päivän alustusten materiaalit:

Pirjo Kuula, Tampereen yliopisto, Tutkimuskeskus Terra: RATKI-hankkeen esittely

Antti Elomaa, Tampereen kovakivi oy: Luonnonkiviteollisuuden sivukivien hyödyntäminen

Ari Jokihaara, Ylöjärven kaupunki: Rakeistetun tuhkan hyödyntäminen Siltatien liikuntakenttien rakenteissa

Emmi Pajunen, Pirkanmaan ELY-keskus: MARA-asetus ja -ilmoitusmenettely

Henna Välikangas, GRK Suomi Oy: Uusia vaihtoehtoja kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen

Perttu Ketola, Cireco Finland Oy: Projektinjohto-osaamisen ja yhteistyöverkostojen avulla kohti kiertotaloutta, sekä  Case Tehdassaari

Sakari Ermala, Verte Oy: ECO3 bio- ja kiertotalouden yritysalue

Kommenttipuheenvuorot alueen yrittäjiltä:
Tero Peltomäki, Revisol Oy (ei materiaalia) ja Miika Kostilainen Yara Eco Oy

Karoliina Tuukkanen, Kiertotalous Pirkanmaa: Pirkanmaan kiertotalouskeskuksen esittely