Ota PYRY-peli käyttöön!

Yhtenä Pystyväksi ryhmän PYRY-hankkeen kehittämistavoitteena on sujuvoittaa vaikeasti työllistyvien henkilöiden pääsyä työmarkkinoille. Tätä tehdään mm. vertaisryhmätoimintaa ja vertaisohjausta kehittämällä. Hankkeen toteutuksen edetessä PYRY-toimijat huomasivat, että vertaisryhmätoimintaan tarvitaan työvälineitä. Tähän tarpeeseen syntyi PYRY-peli.

PYRY-hankkeessa kehitetään vertaisohjaukseen ja vertaisryhmätoimintaan perustuvaa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ryhmän jäsenten minäpystyvyyttä sekä tunnistetaan ja tuotteistetaan heidän osaamistaan. Hanketoimijat huomasivat ryhmätoimintaa pilotoidessaan selkeän tarpeen minäpystyvyyttä ja itsetuntoa sekä ryhmässä toimimista vahvistavalle yhteisölliselle työvälineelle.

Ammattiopiston Luovin ja Kiipulan ammattiopiston PYRY-toimijoiden ideoimana käynnistettiin lautapelin kehittämistyö noin vuosi sitten. Myös muut hanketoimijat ovat osallistuneet pelin kehittämiseen vähintäänkin testipelaajina. Useiden testiversioiden ja lukuisien pelikertojen jälkeen lautapeli peliohjeineen ja oheismateriaaleineen valmistui marraskuussa 2021. Päävastuun pelin kehittämisestä ovat kantaneet Luovin ja Kiipulan toimijat.

PYRY-pelin perusideana on, että lautapeliä pelatessaan osallistujat hahmottelevat vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan sekä kertovat muille pelaajille osaamisestaan. Osallistujat myös kannustavat pelitovereitaan, keskustelevat työunelmistaan ja pohtivat yhdessä työllistymiseen liittyviä kysymyksiä.

Pelitilanteet vahvistavat vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja, ja peliin osallistuva voi oppia paljon uutta itsestään ja pelitovereistaan. Pelaajalle pelitilanne voi toimia luontevana ja jopa helppona tapana pohtia ja ilmaista omaa osaamistaan. Peli haastaa myös harjoittelemaan palautteen antamista ja vastaanottamista.

Pelitilanteessa syntyvää materiaalia voidaan käyttää myös myöhemmin. Pelaaja voi hyödyntää pelilomakkeelle koottua aineistoa vaikkapa ansioluettelon laadinnassa tai työhaastattelussa.

Tutustu peliin tarkemmin Ammattiopisto Luovin sivuilla, tulosta ja ota käyttöön! Peli löytyy Kiipulan ammattiopiston sivuilta ja Hyvinvoiva amis -sivuston menetelmäpankista.

PYRY-pelin ovat kehittäneet ja tuottaneet Ammattiopisto Luovin, Kiipulan ammattiopiston, SASKY koulutuskuntayhtymän, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Valo-Valmennusyhdistyksen toimijat Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja Keski-Suomen ELY-keskuksen rahoittamassa Pystyväksi ryhmässä PYRY-hankkeessa. Pelin taittotyön on tehnyt viestintätoimisto Roihu Inc.