Mitä tarkoittavat PDM ja PLM?

Hankkeen nimessä esiintyvä kirjainyhdistelmä PDM tulee englanninkielisestä termistä "Product Data Management", tuotetiedon hallinta. PLM-lyhenne "Product Life Cycle" kuvaa tuotteen elinkaarta.

Nopeasti muuttuva liiketoimintaympäristö haastaa pk-yritysten nykyiset liiketoimintamallit, tuotteet, palvelut ja henkilöstön osaamisen sekä tuottavuuden. Ilmiöt kuten globalisaatio ja verkottunut hajaantunut toimitusketju ovat läsnä joka hetkessä teollisessa toiminnassa. Ilman toimintatapojen muutosta toiminnan hallinta ja kestävä kehitys sekä arvontuottaminen asiakkaalle on hankalaa.

Asiakkaiden arvonlisä- ja palveluvaateet vaativat yritykseltä uusia räätälöityjä ratkaisuja, uusien järjestelmien käyttöönottoa ja toimintatapojen uudistamista jotka ennen kaikkea pk-sektorin yrityksille ovat usein ylikäymättömiä osaamishaasteita ilman koulutusorganisaatioiden tukea ja toimenpiteitä.

Tuoteprosessi hallintaan

Tuotetiedon- ja elinkaarenhallintaan (PDM – product data management ja PLM – product life cycle management) kehitetään omia järjestelmiä, jotka antavat mahdollisuudet hallita tuoteprosessia, kuten jäljitettävyyttä ja ympäristövaatimusten mukaisuutta. Etenkin pk-sektorilla näihin järjestelmiin liittyvä osaaminen ja niihin liittyvien vaatimusten ymmärtäminen on kuitenkin vielä puutteellista.

PDM2pk-hankkeen yhtenä tavoitteena on tuotetiedon- ja elinkaarenhallintaan eli PDM- ja PLM-järjestelmiin liittyvän kokonaisymmärryksen ja filosofian tuominen pk-yrityksissä vastaavalle tasolle kuin isommilla yrityksillä jo on. Tämä uusi kyvykkyys mahdollistaa pk-yritysten toimimisen tilaus-toimitusverkostoissa, jotka ovat suuryritysten ja muiden päämiesten vaatimusten mukaisia.

Koulutusta tarvitaan

Tarvetta on PDM/PLM perusteita ja kokonaisymmärrystä lisääville yrityskohtaisen kohdennuksen mahdollistaville koulutuskokonaisuuksille. Esimerkiksi hankintapäätösten ohjeistus, valintakriteerit ja tarvittava tuki tuotevertailuun sekä ymmärrys käyttöönoton yleisistä haasteista ovat yritysten päättäville ja toteuttavalle henkilökunnalle tärkeää osaamista.

Tässä kehityshankkeessa tuotetut koulutuskokonaisuudet tarjoavat pk-yrityksille osaamisen ja ymmärryksen, mitä PDM/PLM-ohjelmistojen tarjonta mahdollistaa juuri heille ja heidän osaamiseensa liittyen. Kokonaisymmärrys on kaikille tärkeää, mutta tarpeet mikro- tai keskisuurilla yrityksillä voivat kuitenkin olla hyvin erilaiset.

Kehitystä ja kasvua osaamisen kautta

Pk-yritykset (erityisesti startup- ja mikroyritykset) tarvitsevat kehitykseen ja kasvuun uusia ja edullisia osaamisen kasvattamisen tukimuotoja. Tuote-elinkaarenhallintaan liittyvä osaamisen kehitys on tämän hankkeen keskiössä.

Henkilöstön osaaminen on yrityksen voimavara, mutta ilman sen jatkuvaa uudistumista voi se estää yritystä tuottamasta kilpailukykyisiä asiakkaan tarpeiden pohjalta rakennettuja tuotteita ja palveluita. Parhaimmillaan henkilöstön uudistuva osaaminen voimaannuttaa ja edistää työhyvinvointia. Samalla yrityksen tuottavuus kasvaa.

Tulevaisuudessa tämä tapahtuu henkilöstön, asiakkaiden ja käyttäjien yhteisten ponnistelujen kautta.

Näihin yrityskohtaisiin eroavaisuuksiin toimintaympäristön vaatimusten ja henkilöstön osaamisen suhteen voidaan mm. osallistavan palvelumuotoilun keinoin tuoda ratkaisuja.