NYT!-tutkimus jatkuu koronasta huolimatta

NYT!-kollektiivi Zoomissa suunnittelemassa Vaikuta!-päivien pelipisteitä yseille

Monien tutkimushankkeiden tavoin myös NYT!in kevään suunnittelemat menivät koronan takia uusiksi. Suunnittelemamme ensimmäiset kenttätyöt jouduttiin siirtämään myöhempään ajankohtaan.

Toisaalta korona on johdattanut meidät uusille kentille.

Huhti- ja toukokuun vaihteessa pääsemme osallistumaan Tampereen kaupungin nuorisopalvelujen 9.-luokkalaisille järjestämään Vaikuta!-päivään. Alun perin Monitoimitalo 13:een suunniteltu tapahtuma siirrettiin pikavauhtia nettiin, ja ysit pääsevät osallistumaan päivään omilta kotikoneiltaan. Päivän aikana oppilaat pelaavat vaikuttamisen taitoja ja tietoja kartuttavaa ja siihen inspiroivaa mobiilipeliä.

Paraikaa suunnittelemme nuorille pelipisteitä teemalla luontoelämykset ja vaikuttaminen. Pääsemme näin testaamaan alustavia ideoitamme nuorten parissa, ja samalla keräämme tärkeää tutkimusaineistoa – valokuvia, meemejä ja kyselyvastauksia – ensimmäisen tutkimusartikkelimme tueksi.

Emme ole siis lannistuneet siitä, että keväälle suunnitellut toimintatutkimusjaksot Nuorisokeskus Marttisen leirikouluissa jouduttiin perumaan.

Toukokuussa aiomme järjestää tutkimuksen virallisesti käynnistävän Kick-off-tilaisuuden etätapahtumana. Kick-offin keskeinen tavoite on ideoida tutkimuksen ensimmäistä varsinaista pilottileirikoulua syksyllä 2020 Marttisissa Virroilla.

Koska NYT!-tutkimus käynnistyi vasta vuoden alussa, koronakriisi vaikuttanee lopulta vain vähän tutkimuksemme käytännön toteutukseen. Toisaalta tämä kevät on NYT!lle myös mainio tilaisuus havainnoida koronakriisin vaikutusta ympäristökeskusteluun ja ihmisten ympäristö koskevaan ajatteluun.

Voi olla, että tutkimuskysymyksemme tarkentuvat ja löytävät uusia suuntia.  Olemme vahvasti tarkkailuasemissa!

Kirjoittajat: tutkija-koordinaattori Mari Pienimäki & hankejohtaja Päivi Honkatukia