Naiset ja tytöt tekniikan aloille: Ohjausmalli julkaistu 23.8.2022

Tyttö luentosalissa

Naiset ja tytöt tekniikan aloille: Ohjausmalli on toteutettu ESR-rahoitteisessa Naistech-hankkeessa ajalla syyskuu 2019 - elokuu 2022. Ohjausmalli on keskeisin raportti Naistech-hankkeen tuotoksista.

Naistech-hankkeen loppuraportti Naiset ja tytöt tekniikan aloille: Ohjausmalli palvelee erityisesti toisen asteen ammatillisen ja lukiokoulutuksen sekä ammattikorkeakoulujen opinto-ohjaajia ja opettajia. Mallin avulla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan ammatinvalintaa ja ainevalintoja pohtivia tyttöjä sekä ammatillisen uransa taitekohdissa olevia naisia tekniikan aloille, tekniikan alojen koulutuksiin ja ammatteihin.

Ohjausmalli sisältää kaksitoista kohtaa, joiden avulla opinto-ohjaajat ja muut toimijat voivat kannustaa tyttöjä ja naisia tekniikan aloille. Ohjausmallista voi poimia käyttöön vain omaan ohjaustilanteeseen sopivat kohdat tai käyttää mallin runkoa kokonaisuutena opintojen ohjauksen suunnittelun tukena. Ohjausmalli on samalla raportti, joka sisältää runsaasti linkkejä avoimiin aineistoihin: videoihin, podcasteihin ja verkkosivuille. Vaikka avoimissa aineistoissa painottuu tyttöjen ja naisten kannustaminen tekniikan aloille, sopivat ne hyvin käytettäviksi myös sekaryhmissä.

Naiset ja tytöt tekniikan aloille: Ohjausmalli on julkaistu 23.8.2022 ja se löytyy julkaisuarkisto Treposta: