Tampereen yliopistossa tutkitaan ja kehitetään monipaikkaista työtä

Tampereen yliopisto osallistuu kaksivuotiseen Monipaikkaisen työn valmiudet ja käytännöt -tutkimushankkeeseen, jota toteuttavat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Tampereen yliopiston MAB-tiedekunnan työhyvinvoinnin tutkimusryhmä sekä Workspace Oy. Tampereen yliopistossa toteutetaan kevään 2023 aikana monipaikkaisen työn pilotti, jossa hyödynnetään Spacent-verkoston coworking-ympäristöjä. Pilotti linkittyy tutkimushankkeeseen.

Alkuvuoden 2023 aikana Tampereen yliopistossa tehdään monipaikkaisen työn valmiuksien itsearviointia. Valmiuksia toimivaan monipaikkaisuuteen arvioidaan tutkimushankkeessa kehitetyllä itsearviointimallilla, johon sisältyy kuusi osa-aluetta: fyysinen työympäristö, digitalisoituva työ, työnteon säännöt, johtaminen, työyhteisö ja työntekijän voimavarat. Itsearviointityöskentely aloitettiin tammikuussa 2023. Arviointiryhmään on koottu monialainen arvioijajoukko sekä palveluorganisaatioiden että tiedekuntien edustajista. Itsearviointiryhmän vetäjinä toimivat Satu Hyökki ja Liisa Urrila kampuskehityksestä.

– Tutkimushankkeen teema on todella ajankohtainen ja mahdollisuus kerätä tutkimuspohjaista tietoa Tampereen yliopiston monipaikkaisen työskentelyn tukemiseksi kannusti lähtemään mukaan tähän hankkeeseen. Arviointiryhmän kanssa tehty itsearviointi on tärkeä osa kokonaisuutta, jolla tunnistetaan yliopiston lähtötilannetta sekä kehittämisen tarpeita ja painopisteitä suhteessa monipaikkaisen työn valmiuksiin ja käytänteisiin. Arviointityöpajassa käytiin itsearviointimallin mukaisesti aktiivista keskustelua niin nykytilanteesta kuin siitä, mille kypsyyden tasolle nouseminen olisi meillä mahdollista. Ryhmässä tunnistetiin myös nykytilanteen kypsyyden vaihtelevan eri osa-alueilla eri henkilöstöryhmien välillä, kertoo Satu Hyökki kampuskehityksestä.

Tampereen yliopistossa on käynnissä monipaikkaisen työn pilotti, jossa yliopiston henkilöstöllä on mahdollisuus hyödyntää Spacent-verkoston työympäristöjä. Spacentin tilaverkosto tuo vaihtoehtoja kotitoimistolla työskentelyyn ja matkapäiviin. Verkoston lisenssejä on tarjolla 200:lle vapaaehtoiselle yliopiston henkilöstön jäsenelle. Pilotin aikana seurataan lisenssien käyttöä ja kerätään kokemuksia palvelusta, tilatarjonnasta ja käyttötapauksista. Pilottiin mahtuu vielä mukaan! Katso ohjeet pilottiin osallistumiseen täältä. Pilottiin osallistuvat saavat vastattavakseen myös tutkimushankkeessa toteutettavan kyselyn.

Monipaikkaisen työn käytäntöjen tutkimus jatkuu kevään 2023 aikana yksilö- ja ryhmähaastatteluilla. Haastatteluilla hankitaan tietoa muun muassa johtamiseen, työyhteisön toimintaan sekä työhyvinvointiin liittyvistä kokemuksista ja hyvistä käytännöistä monipaikkaisessa työssä. Hankkeen eri osa-alueista saatuja tuloksia käsitellään Workspacen fasilitoimissa työpajoissa, jotka tukevat monipaikkaisen työn käytäntöjen kehittämistä.

– Itsearviointi, kysely ja haastattelut tuottavat monipuolista aineistoa, joka palvelee paitsi tutkimusta, myös organisaation sisällä tapahtuvaa käytännön kehittämistyötä, tutkimusjohtaja Kirsi Heikkilä-Tammi kiteyttää.

Hankkeessa päästään jakamaan monipaikkaisen työn kokemuksia myös muiden organisaatioiden kanssa: tutkimushankkeeseen osallistuvat Tampereen yliopiston lisäksi Aalto-yliopisto, tutkimuslaitokset GTK, SYKE ja Maanmittauslaitos, valtion kiinteistöyhtiö Senaatti, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Yleisradio, Porvoon kaupunki sekä rakennusliike SRV. Hanketta rahoittaa Työsuojelurahasto.

Kampuskehityksen yhteystiedot Spacent-pilotin osalta:

Kampuskehitys, asiantuntija Tytti Ritala, tytti.ritala@tuni.fi

Laura Bordi 20.2.2023. Uutinen julkaistu alun perin Tampereen yliopiston intrassa.