TAMKin metsäinen luentotila varattavissa opetuskäyttöön

Talkoolaisia ihmettelemässä puoliksi kaatunutta männyn runkoa
Puolittain kaatunut puunrunko on turvallisuusriski ja sen vuoksi raivattava pois. Kuva: Maria Lehtola

TAMKin sisäpihan metsikkö – Metsälämpäre - on varattavissa opetustilaksi Pepissä. Metsäreseptin kevään 2023 opiskeliprojektissa ideoitiin TAMKin sisäpihalla sijaitsevalle metsäalueelle uutta elämää ja hyötykäyttöä. Metsäinen luentotila sai leikillisen nimen Metsälämpäre.

Metsälämpäreellä järjestettiin siistimistalkoot 24.10. yhteistyössä Metsäreseptin hankeryhmän ja Mesikerhon kanssa. Mukana oli myös metsätalouden opettaja Päivi Tiiva, jonka kautta välineitä saatiin käyttöön.

Talkoolainen tutkii vesakon raivaustyökalua
Pienten lehtipuuntaimien napsimiseen käytettiin monelle uutta työkalua. Kuva: Maria Lehtola

Viime kevään opiskelijaprojektissa Eelis Danemann, Mige Huttunen ja Johanna Rantanen suunnittelivat, miten kampuksen oman pienen metsäalueen voisi hyödyntää opetustilana. Artikkelin lainaukset ovat opiskelijoiden tekemästä loppuraportista (Danemann, Huttunen & Rantanen 2023).

Metsälämpäreen tavoitteena on tuoda opiskelijat metsäluonnon ääreen opiskelemaan joko luokan kanssa tai pienemmissä ryhmissä. Tylsän valkoisen ja tunkkaisen luokkatilan sijasta opiskelijat voisivat nauttia metsäympäristöstä ja raikkaasta ilmasta, joka parhaimmassa tapauksessa parantaa opiskelua, että siihen liittyvää motivaatiota. Parhaimmassa tapauksessa metsässä opiskelu kasvattaa opiskelijoiden luontosuhdetta ja luo parhaimmillaan eväät hyvälle, onnelliselle ja terveelle elämälle. (Danemann ym. 2023)

Metsälämpäre sateliittikarttakuvassa
Metsälämpäre sijaitsee aivan TAMKin päärakennuksen kyljessä.

Metsälämpäre sijaitsee TAMKin pääkampuksella C-siiven, L-rakennuksen, Teiskontien ja Kekkosentien risteysalueen sekä parkkipaikkojen rajaamalla alueella. Metsäalue on Tampereen kaupungin omistuksessa, mutta TAMKilla on siihen vuokraoikeus, jonka puitteissa alue oli mahdollista ottaa käyttöön jo tänä syksynä. Alkuperäisen opiskelijaprojektin suunnitelmassa haluttiin kunnioittaa luonnontilaista metsikköä ja toisaalta alueen käyttöoikeudet määrittävät, ettei Metsälämpäreelle saa rakentaa kiinteitä rakennelmia.

Alueella on selkeästi vanhempaa ja uudempaa luontokantaa, jolla vanhemmalla on monipuolisempi kasvusto. Enimmäkseen meidän toiveistamme, mutta myös kaupungin antamien rajoitteitten takia pyrimme pitämään lämpäreen luonnon sellaisenaan ja mahdollisesti korostaa harvinaisempaa kasvustoa. (Danemann ym. 2023.)

Naurava talkoolainen vesuri kädessään
Yhdessä talkoillessa aika menee mukavasti. Kuva: Maria Lehtola

Siistimistalkoissa alueelta karsittiin lähinnä pihlajan taimia ja keräiltiin oksia ja risuja sekä muutamia roskia, joita metsikköön oli kertynyt. Ahkera talkooväki työskenteli iltahämäriin saakka, ja lopputuloksena oli siisti, mutta hyvin luonnontilainen aukio, johon mahtuu hyvin noin 10-15 hengen opetusryhmä.

Metsäisen luentotilan varustelu

Opiskelijaprojektissa esitettiin kolme eri tasoista skenaarioita, joilla aluetta päästäisiin hyödyntämään saatavilla olevista resursseista ja tilan kysynnästä riippuen. Skenaarioissa huomioitiin, että kalusteet ja katteet olisivat siirrettäviä ja mahdollisimman hyvin maastoon kätkeytyviä. Skenaarioista edullisin ja helpoin toteuttaa on luentotila, jossa aluetta raivataan kevyesti vesakkoa karsimalla, ja tuodaan alueelle pienet siirreltävät istuimet.

Hankkeessa on hyvä lähteä liikkeelle askeettisesta tilasta, jonka kehitystarpeet muodostuvat käytön myötä opiskelijoiden ja opettajien toiveiden pohjalta. (Danemann ym. 2023.)

Syksyn 2023 pilottivaiheessa on noudatettu tätä ensimmäistä skenaariota. Lämpäreelle on tulossa vielä pöllit istuimiksi ja Metsäresepti-hankkeen puolesta istuinalusia, jotka metsäiseen luentotilaan suuntaava ryhmä voi napata mukaansa sisältä lähtiessään.

Suunta kohti tulevaa

Metsälämpäreen sijainti vilkasliikenteistein teiden risteysalueella voi tuottaa jatkokehitystarpeen melua vaimentavien esteiden rakentamiselle esimerkiksi luonnon materiaaleista. Alkuperäisen opiskelijaprojektin suunnitelmassa alueelle on visioitu luentotilan lisäksi myös pienryhmätyöskentelyyn sopivia suojaisia sopukoita. Metsälämpäreellä on tällä hetkellä kaksi potentiaalista aluetta, joista toinen saatiin siistittyä lokakuun talkoissa ja toinen siistitään vielä loppusyksyn aikana.

Talkoolaisia metsikön raivauksessa
Moottorisahaa käytettiin paksumpien tyvien lyhentämiseen kulkuväyliltä. Kuva: Maria Lehtola
Siistitty valmis metsäinen luentotila
Metsälämpäreen luentotilasta saatiin viihtyisä pieni aukio, johon mahtuu n. 10 hengen ryhmä. Kuva: Levi Pitkäniemi

Toiminnan jatkuvuuden kannalta hanke kerää palautetta alueen käyttökokemuksista. Lisäksi on tärkeää suunnitella, kuinka Metsälämpärettä ylläpidetään tulevinakin vuosina.

Teksti: Maria Lehtola