Ideointi

Ryhmäytymistä, matalan kynnyksen tukea ja luontosuhteen vahvistamista - Viiden opiskelijatiimin tuottamat ideat ja suunnitelmat Metsäreseptin sisällöistä

 

Metsitetyn opintojakson otsikkokuva

Ryhmä 1 – Metsitetty opintojakso

Piatta Nousiainen, Laura S.

Idean lähtökohdat ovat ryhmäläisten omissa kokemuksissa siitä, miten oppiminen tapahtuu eri tavoin erilaisissa oppimisympäristöissä: metsäympäristössä ajatus kulkee kirkkaammin ja luovuus mahdollistuu.

Metsitetyn opintojakson tarkoituksena on, että syksyn pilottiryhmät suorittavat valitut opintojaksot “metsitettyinä”. Tätä varten pilottiin osallistuvat opettajat sitoutuvat “metsittämään” opintojaksojaan, ja opettajat perehdytetään Metsäreseptin toimintamalliin. Metsitetyssä opintojaksossa osa oppitunneista toteutetaan säännöllisesti metsäympäristössä samalla, kun muut opinnot etenevät perinteiseen tapaan. Tämä antaa mahdollisuuden vertailla, kuinka luonto ja liikkuminen vaikuttavat jaksamiseen ja oppimiseen. Jakson lopuksi jaetaan Luontokeskus Haltian kortit “Luonnon vaikutukset oppimiseen ja hyvinvointiin”, joiden avulla opiskelijat voivat reflektoida kokemustaan ryhmänä. Kortteihin pohjautuu myös kysely, jonka täyttämistä voitaisiin myös mahdollisesti käyttää hankkeen vaikutusten yhtenä mittarina.

Projektinsa taustaksi ryhmällä on tutkimusta ja kirjallisuutta metsäympäristön vaikutuksista oppimiseen, luonnon vaikutuksesta palautumiseen sekä yhteisen ihmettelykokemuksen vaikutuksista ryhmäytymiseen.

 

Hetkiretken otsikkokuva

Ryhmä 2 – HetkiRetki

Juuso Sainio, Tiia Hyvärinen, Suvi-Tuulia Raittinen 

Projektin tarkoituksena on TAMK:in lähiluonnon polkujen ja reittien kartoitus erilaisia tarpeita silmällä pitäen ja eri vuodenaikoihin sopivina. Polut tallennetaan Trailmap-karttasovellukseen opiskelijoiden saataville. Lisäksi ryhmä pohtii, tarvitaanko ehkä metsään käyntipisteille tai johonkin kohtaa polkua kyltti, jossa lukee TAMK, Metsäresepti ja jossa on QR- koodi, mistä ulkopuolisetkin saavat polusta ja hankkeesta tietoa. 

Tarkoituksena on, että kaikki voivat käyttää kartoitettuja polkuja, ja että kartoitettuja paikkoja voi käyttää myös opetuspaikkoina esim. metsitetyissä opintojaksoissa. Tarpeita kartoitetuille poluille ovat esimerkiksi opiskelijoiden yksin, yhdessä tai ryhmässä tehdyt metsäkäynnit sekä opettajien tarpeet luontotunneilleen. Määrittävinä tekijöinä kartoitettaville paikoille ovat esimerkiksi aika (lyhyt hyppytunti, tunnin parin kävely ja nuotiolla pysähdys, yön yli reissu), esteettömyys (ainakin joku mahdollisuus metsään pääsemiseen kaikille) sekä kulkutapa (kävellen, juosten, pyöräillen, meloen, hiihtäen jne.) 

HetkiRetkien tavoitteena on, että opiskelijoille voidaan tarjota ns. matalan kynnyksen reittejä, jotka ovat lähellä ja luonnon hyvinvointivaikutukset voidaan saavuttaa pienessä ajassa ja pienellä vaivalla, jolloin luontoon lähtemiseen ei tarvitse välttämättä mitään varustusta ja metsää opitaan käyttämään luontevana ympäristönä erilaisiin tarpeisiin, oli kyseessä sitten ryhmäytyminen tai itsekseen rentoutuminen. 

 

Metsäkerhon otsikkokuva

Ryhma 3 – Metsäkerho

Susanna Halme, Levi Pitkäniemi ja Kerttu Seikkula 

Metsäkerho toimisi Metsäreseptin useita toimintoja kokoavana tahona. Kerhon tarkoituksena on tarjota luontokokemuksia ja -aktiviteetteja, matalan kynnyksen keskustelutukea sekä sosiaalista kanssakäymistä. Tavoitteina on opiskelijoiden hyvinvoinnin parantaminen, luontosuhteen muodostumisen edistäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen ja Metsäreseptin toiminnan jatkuvuuden turvaaminen. Ryhmän tekemän kyselyn perusteella suurin osa opiskelijoista kaipaa luontoa osaksi opintoja. Etenkin rauhallista yhdessäoloa kaivattiin sekä retkiä ja vapaaehtoista toimintaa. Keskustelutuen tarve sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin huomioiminen nousivat kyselyssä myös esiin.  

Metsäkerhon toiminta on tarkoitus aloittaa syksyllä Tamkon harrastekerhona, jolloin alkuun päästään nopeasti. Tällä hetkellä ryhmän kärkenä on luoda kerhon säännöt ja toimintasuunnitelma. Metsäkerhon keskeisimmiksi toiminnoiksi on tässä vaiheessa muodostunut Apua saa kysyä -päivät sekä säännölliset retket. Apua saa kysyä -päivien tarkoituksena on yhdistää esimerkiksi intensiivistä itsenäistä opiskelua tutorin, kokeneemman opiskelijan tai esim. opettajaopiskelijan tukemana. Päivät olisivat koko päivän mittaisia, esim. Luhtaanrannan leirikeskuksessa siten, että osa päivästä opiskellaan ja loppupäivä vietetään luonnossa rentoutuen. Opintopäivien lisäksi Metsäkerho järjestäisi erilaisia luontoretkiä noin kuukauden tai kahden välein. 

 

Viherhuoneen otsikkokuva

Ryhmä 4 – Viherhuone / Green Room 

Lilli Koivula, Kai Kalliola ja Berfin Üstün 

Ryhmä pohtii TAMKin sisätilojen ratkaisuja, ja kuinka tuoda luontoa osaksi kampuksen tiloja niin, että Metsäresepti näkyisi selvästi heti sisääntuloauloista lähtien. Viherhuonesuunnitelmaa varten ryhmä on selvittänyt TAMKin päärakennukselta mahdollista vapaata tilaa, johon voitaisiin luoda luontoteemainen Viherhuone. Tavoitteena on löytää tilat sekä ryhmäytymiseen että hiljentymiseen. Hiljaisen tilan tavoitteena on edistää rentoutumista ja rauhoittumista. Yhtenä Viherhuoneen tarkoituksena on myös mobiililaitteista irrottautuminen. Yhteisöllisen tilan tavoitteena on edistää yhdessä opiskelua, tutustumista ja mahdollisesti saada tietoa Tampereen seudun luonnosta ja sen mahdollisuuksista sekä Metsäreseptin muista toiminnoista.  

Yleisten tilojen osalta ryhmä on ollut yhteydessä Palvelukäytävän kehittämiseen ja miettii, kuinka Palvelukäytävälle voitaisiin tuoda metsäluontoa. Parven tilaa on mietitty yhtenä vaihtoehtona yhteisölliselle tilalle ja TAMKin käytäville on ideoitu esimerkiksi vihreää polkua, joka johdattaisi jo pääovilta lähtien metsän äärelle niin sisä- kuin ulkotiloihin. 

 

Metsäisen luentotilan otsikkokuva

Ryhmä 5 – Metsäinen luentotila

Eelis Danemann, Mige Huttunen ja Johanna Rantanen  

Ryhmä 5 on lähtenyt suunnittelemaan, kuin TAMKin sisäpihan käyttämätöntä metsälämpärettä voitaisiin hyödyntää opiskelutilana. Ryhmän tarkoituksena on säilyttää lämpäreellä mahdollisimman paljon koskematonta luontoa, ja viimeisimmän suunnitelman mukaan tuoda kaikki rakennetut elementit lämpäreelle siirrettävinä. Ryhmä on suunnitellut alueelle tilan sekä luentomaiseen opetukseen, että mahdollisia pisteitä ryhmätöiden tekemiseen. 

Metsälämpäreen käyttämisestä on käytävä keskustelua Tampereen kaupungin kanssa, sillä alueeseen liittyy suojelu- ja kaavoitusasioita. Ryhmän tavoitteena on tässä vaiheessa luoda suunnitelma, jota Metsäreseptin puitteissa voidaan viedä eteenpäin yhteistyössä kaupungin kanssa. Kun lupa-asiat ovat kunnossa, voidaan alueen toteuttaminen aloittaa. Tamperen kaupungin yhtenä lausuttuna tavoitteena on olla Suomen opiskelijaystävällisin kaupunki, mihin Metsäresepti ja metsäinen luentotila voivat vedota. Tavoitteena on luontosuhteen vahvistuminen, mikä tapahtuu luontoon menemällä sekä hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen metsäluontoa hyödyntämällä.