Sirpa Pietikäinen Metsäreseptin vieraana

Europarlamentaarikko ja Mieli ry:n puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen tapasi Metsäresepti-hankkeen projektiryhmän 2.11.2023. Yhteisenä kiinnostuksen kohteena oli lisääntyneisiin nuorten mielenterveysongelmiin puuttuminen. Hankkeessa luotavan toimintamallin konseptointi sekä sukupuolten välisten erojen ymmärtäminen siinä, mikä tukee ja haastaa mielenterveyttä nousivat erityisesti keskustelun aiheiksi.

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen vieraili 2.11.2023 Tampereen ammattikorkeakoululla tutustumassa Metsäresepti-hankkeeseen. Pietikäinen kiinnostui hankepäällikön yhteyden oton peruteella Metsäreseptistä ja mahdollisuudesta tehdä yhteistyötä tärkeän teeman hyväksi. Sen lisäksi, että Pietikäinen on Euroopan parlamentin jäsen, hän on myös Mieli ry:n puheenjohtaja. Pietikäisen mukaan Mieli ry voi olla mukana hankkeen tulosten levittämisessä, ja Pietikäinen lupasi esitellä Metsäreseptiä seuraavassa Mieli ry:n hallituksen kokouksessa.

Hankepäällikkö Ulla Häggblom bongasi Helsingin Sanomista Pietikäisen haastattelun, jonka inspiroimana hän otti Pietikäiseen yhteyttä, ja yhteinen kiinnostus nuorten mielenterveyden tukemiseen löytyi. Mieli ry:llä on Pietikäisen mukaan ollut myös kiinnostusta kartoittaa kokonaisuutena, millaisia erilaisia metsä- ja hyvinvointihankkeita on olemassa, ja miten Mieli ry voisi toimia niiden edistämiseksi.

Pietikäinen piti tärkeänä Metsäreseptin konseptointia eli panostamita hankkeen tavoitteena olevan toimintamallin rakentamiseen.

Toiminnan levittämiseksi tulee saada mukaan lähettiläitä sekä opiskelijoista että opettajista.

Erityisesti Pietikäinen on huolissaan nuorten naisten mielenterveyden ongelmien lisääntymisestä koko Euroopan laajuisesti. Yhtenä syynä ongelmaan voi olla sosiaalisen median luoma vertailukulttuuri ja rankan arvostelun tuottama paine sekä lisäksi suora kiusaaminen ja häirintä sosiaalisen median kanavissa. Pietikäisen mielestä erityisesti tyttöjen voimaantumiseen tulisi tästä syystä löytää vaikuttamiskeinoja. Meppinä Pietikäinen ajaa työtä sukupuolten tasa-arvon ja HBLTIQ+ eli moninaisten sukupuoli- ja seksuaali-identiteettien oikeuksien ja erilaisten vähemmistöjen puolesta.

Yhteistyöstä EU:n suuntaan Pietikäinen vinkkaa, että aika voi olla otollisin seuraavien vaalien jälkeen.