Palauttekysely: Ruskaretki paransi hyvinvointia ja vahvisti sosiaalista yhteenkuuluvuutta

Ruskaretken osallistujia keskustelee iloisesti puunrungolla istuen
Kuvituskuva: ruskaretkeläisiä tauolla

Mesikerhon ruskaretki vei kymmenet opiskelijat retkipäivän viettoon Seitsemisen kansallispuistoon 3.10.2023. Mesikerhon ja Metsäresepti-hankkeen yhteisen palautekyselyn mukaan laajasti eri opiskelualat kattanut osallistujajoukko koki, että retkelle osallistuminen tuki heidän terveyttään, hyvinvointiaan ja sosiaalisia suhteitaan.

Metsäresepti-hankkeen opiskelijaliprojekteissa alulle laitettu Mesikerho – metsän ja mielen kerho – on aloittanut menestyksekkäästi toimintansa yhtenä Tamkon harrastekerhoista. Mesikerhon ensimmäinen iso retki keräsi 60 osallistujaa ja kymmenhenkisen järjestäjätiimin ruskaretkelle Seitsemisen kansallispuistoon 3.10.2023. Retki järjestettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Tamkon ja metsänsinöörien ainejärjestö Tampion kanssa. Pääset lukemaan Ruskaretken kulusta tarkemmin tästä artikkelista.

Ruskaretkelle osallistui yhteensä n. 70 henkilöä, joista 60 oli ns. vieraita ja 10 tapahtuman järjestäjiä. Osallistuneista vieraista  32 vastasi Mesikerhon ja Metsäresepti-hankkeen yhteiseen palautekyselyyn. Vastaajat edustivat varsin tasaisesti TAMKin eri yksiköitä ”pedaa” lukuunottamatta. Kaksitoista vastaajista oli ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoita. Loput edustivat tasaisesti toista, kolmatta ja neljättä lukuvuotta. Myös kaksi viidennen vuoden opiskelijaa oli oppilaitospastorin lisäksi mukana retkellä.

Vastaajat pitivät tapahtumaa onnistuneena

Osallistujilta kysyttiin mielipidettä tapahtuman onnistumisesta. Heistä 21 antoi viisiportaisella asteikolla parhaan arvosanan ja 11 toiseksi parhaan arvosanan. Mesikerhon järjestämä ruskaretki oli siis vastaajien mukaan erittäin hyvin onnistunut tapahtuma.

Rauhoittumista, yhdessäoloa ja vaihtelua arkeen

Osallistujilta kysyttiin avoimella vastaukselle kokemuksia, mikäli he kokivat tapahtuman parantaneen omaa hyvinvointiaan ja kokemuksia, mikäli tapahtuma ei heidän mukaansa millään tavalla vaikuttanut hyvinvointia parantavasti. Hyvinvoinnin parantamiseen liittyviä kokemuksia oli kirjattu runsaasti. Sen sijaan vastaustilat olivat tyhjiä kuvattaessa päinvastaisia kokemuksia.

Osallistujien avoimet vastaukset hyvinvointia parantavista vaikutuksista oli jaettavissa viiteen luokkaan: yhdessäolo ja uudet ystävät (10 vastausta), metsässä oleminen rauhoittaa ja rentouttaa (9 vastausta), hyvä olo lisääntyy (7 vastausta), vaihtelu arkeen (7 vastausta) ja stressi helpottaa (3 vastausta).

Vastaajien mukaan

”Oli kiva päästä juttelemaan muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Täällä retkellä se on kivempaa kuin bileissä.”

Yhdessäolon kerrottiin olleen mukavaa ”varsinkin, kun löytää uusia kavereita”. Luonnossa liikkumisen kuvattiin ”rauhoittavan ja rentouttavan mieltä”. Eräs vastaaja kirjoitti seuraavasti:

”This Mesikerho event definitely boosted my general wellbeing! Nature is awesame!”

Henkilö katselee lammelle puuhun nojaten
Kuvituskuva: luonnonrauhaa

Onnellisuus, terveys ja hyvän olon kokemus lisääntyivät

Useassa vastauksessa kuvattiin hyvän olon ja yleisen olemuksen paranemista. Vastaajat kertoivat muun muassa kokevansa itsensä onnellisemmaksi ja terveemmäksi sekä saavuttaneensa tyytyväisempää oloa. Lisäksi eräs vastaaja kirjoitti:

”Päivän aikana rauhoituin ja keskittymiskykyni parani.”

Stressin helpottamista kuivattiin mm. seuraavasti: ”Arjen stressi hävisi hetkellisesti, tuli hyvin vapaa tunne”. Toinen vastaaja kirjoitti: ”Sai tyhjennettyä mielen työasioista, stressi tuntuu laantuneen, raukea olo, uskon, että uni tulee hyvin illalla”.

Erästä vastaajaa lainaten luonnossa seikkailun ja kasvien etsimisen koettiin olevan hyvää vaihtelua opiskelijaelämään. Tapahtuman järjestäjät saivatkin runsaasti kiitosta siitä, että aikaa oli varattu ”ihanan paljon” ja että ”sai vain nauttia”.

Teksti: Marja-Leena Lähteenmäki
Tekstin editoinut: Maria Lehtola