Luonto opintojaksojen toteutuksessa rentoutti, virkisti ja auttoi keskittymään

Vuonna 2022 julkaistussa meta-analyysissä selvitettiin erilaisten metsässä toteutettujen aktiviteettien tuottamia terveysvaikutuksia. Tulosten mukaan luonnossa toteutetulla kävelyllä oli myönteisiä vaikutuksia mm. ahdistukseen, masennukseen, kognitiivisiin toimintoihin ja stressihormonitasoihin aktiviteetistä riippuen. (1)

Lee kumppaneineen vertasi metsä- ja kaupunkimaiseman vaikutuksia. Koehenkilöillä, jotka olivat katsoneet metsämaisemaa, oli huomattavasti alhaisemmat arvot useissa fysiologisissa muuttujissa verrattuna koehenkilöihin, jotka olivat katsoneet kaupunkimaisemaa. Lisäksi nämä koehenkilöt tunsivat olonsa mukavammaksi, rauhoittuneemmaksi ja virkistyneemmäksi katsellessaan metsä- kuin kaupunkimaisemaa. Tulosten mukaan siis jo metsämaiseman katsominen voi lievittää stressiä, auttaa rentoutumaan ja lisätä positiivisia tunteita. (2)

TAMKin Metsäresepti-hankkeeseen osallistuneet opiskelijat ideoivat keväällä 2023 aiempiin tutkimuksiin pohjautuen opintojaksojen toteutuksiin integroitavaksi mm. opintojaksojen metsittämistä, lyhyitä hetkiretkiä metsäluontoon ja metsitetyn luentotilan. Opiskelijoiden taustatyön pohjalta eräät biotuotetekniikan, metsätalouden ja tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmien opettajat sovelsivat edellisiä ehdotuksia syksyllä 2023 ensimmäisen lukuvuoden opintojaksojen toteutuksissa. Opintojaksopalautteeseen oli lisätty omat palautekysymykset luontointerventioihin liittyen.

Biotuotetekniikan pilotti

Biotuotetekniikan opettaja toteutti erääseen työpajaan liittyvän yhteenvetokeskustelun lähimetsässä. Hän yhdisti tuohon tilanteeseen myös ”pikatuutorointia” muutamien opiskelijoiden kanssa. Valitettavasti sää ei ollut tuolla kertaa suosiollinen. Oli sateista ja koleaa ja siitä syystä opettaja typisti ulkona toteutettua osuutta suunnitellusta.

20 opiskelijaa yhteensä 21:stä osallistujasta kertoi palautekyselyssä kokeneensa luonnossa toteutetulla opiskelutilanteella olleen positiivisia hyvinvointivaikutuksia. Samat henkilöt suosittelivat vastaavia tilanteita toteutettavaksi myös jatkossa. Vain yksi opiskelija oli eri mieltä ja se johtui hänen palautteensa perusteella huonoista säästä.

Opiskelijat antoivat monipuolista palautetta kokemuksistaan: Yhteinen ulkoilu koettiin mukavaksi. Metsäretki virkisti ja raitis ilma sekä liikunta keskellä koulupäivää rentouttivat, rauhoittivat ja paransivat opiskelijoiden kertoman mukaan mieltä:

  • Luonnon hiljaisuus rentouttaa, tyhjentää mieltä painavia asioita. On myös hyvä saada kroppa liikkeelle.
  • Pieni ulkoilu keskelle koulupäivää teki keholle ja mielelle hyvää. Mieli oli virkeämpi.
  • Hyvää aktivointia. Raikasta ilmaa ja mieli hetkeksi irti opinnoista, niin jaksaa keskittyä loppupäivän huomattavasti paremmin.

Erään opiskelijan mukaan toteutunut ulkoilu edisti myös yhteisöllisyyttä. ”Pikatutorointiin” osallistunut opiskelija kertoi, että ”tuli spontaanisti puhuttua omista kompastuskivistä”.

Metsäretken yhdistämistä opintojakson toteutukseen pidettiin ”hyvänä ideana”. Tämänkaltaisia tilanteita toivottiin toteutettavan useammin ja myös pidempikestoisina. Toiveena oli kuitenkin, että ulos mentäisiin hyvällä säällä.

Metsätalouden pilotti

Opiskelijaryhmä, jossa oli yhteensä 33 opiskelijaa, toimi opinnoissaan tavallisestikin paljon luonnossa. Syksyn 2023 toteutukselle opettaja oli kuitenkin lisännyt erilaisia luontointerventioita, kuten tuonut puiden oksia luokkatilaan, näyttänyt erilaisia luontokuvia ja -videoita ja vienyt ryhmää metsäluontoon aiempaa useammin. 20 opiskelijaa vastasi havainneensa opintojaksoon liitetyillä erilaisilla luontosisällöillä olleen vaikutusta omaan hyvinvointiinsa.

Kysyimme opiskelijoilta tarkennusta heidän kokemistaan hyvinvointivaikutuksista. Useat opiskelijat kuvasivat luontoympäristössä toteutettua opetusta virkistäväksi ja motivaatiota lisääväksi. Eräs opiskelija kirjoitti, että ”luonnossa liikkuminen ja oleminen on aina ollut minulle tapa rentoutua ja virkistyä, joten luontosisällön vaikutus oli piristävää”.

Opintosisältöjen liittyminen metsäympäristöön näkyi myös vastauksissa ja opiskelijat kertoivatkin, että luennoille tuodut puiden oksat ”auttoi tunnistamaan puulajeja”. Vastauksissa tuli esille, että on ”mielenkiintoisempaa opiskella maastossa” ja että ”luonnon liittäminen opetukseen helpotti opiskeltavien asioiden ymmärtämistä”. Eräs opiskelija kirjoitti, että ”teoria oli helppo sisäistää käytännössä ja maastopäivät toivat mukavaa vaihtelua.

Kolmetoista ryhmän opiskelijaa ei vastausten mukaan havainnut lisätyillä luontosisällöillä olleen vaikutusta omaan hyvinvointiinsa. Kuitenkin yksitoista heistä suositteli tavanomaisesta poikkeavien luontosisältöjä lisäämistä opetukseen myös jatkossa. Suosittelijoita oli tässä ryhmässä yhteensä 30. Avoimissa vastauksissa oli kommentteja, joiden mukaan luontosisällöistä oli pidetty, toteutukset oli järjestetty hyvin ja että luontosisältöjä voisi olla opetuksessa enemmänkin kuin tällä opintojaksototeutuksella oli ollut.

Tietojenkäsittelyn pilotti

Tietojenkäsittelyn ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoita oli yhteensä 96 ja saimme tekemäämme palautekyselyyn vastaukset 72 opiskelijalta. Opiskelijat oli jaettu kolmeen ryhmään ja jokaisella ryhmällä oli oma vastuuopettajansa. Opettajat käyttivät oppituntien alussa, tauoilla ja tuntien päätteeksi luontoaiheisi kuvia ja videoita. Lisäksi ryhmät kävivät tutustumassa TAMKin Virtuaalilaboratorioon, jossa on mm. lähes 360 asteen pyöreä tila. Sen seinälle heijastettiin luontoaiheita opiskelijoiden katsottavaksi. Lisäksi kaikki opiskelijat osallistuivat ActionTrack-suunnistukseen: Aina tietyn matkan käveltyään opiskelijat saivat puhelimeensa vastattavaksi kysymyksiä.

Opintojaksopalautteeseen vastanneista opiskelijoista 65 osallistui kertomansa mukaan luontoaiheisiin tilanteisiin. Heistä 27 koki luontosisältöjen vaikuttaneen omaan hyvinvointiinsa. Opiskelijoiden avoimissa vastauksissa kuvaamat positiiviset vaikutukset olivat jaettavissa viiteen teemaan.

Virkistävää ja piristävää vaikutusta kuvattiin seuraavasti (5 vastausta):

  • Opettajatuutorin kanssa tehty kävelykeskustelu virkisti päivän keskellä ja pieni liikunta ulkoilmassa auttoi ajattelutoimintaa.
  • Fyysinen metsässä kulkeminen oli parhaimmillaan todella piristävää. 
  • Tiimitehtävien suoritus ulkoillen oli ihan piristävää.

Rentouttavaa ja rauhoittavaa vaikutusta kuvattiin mm. seuraavasti (8 vastausta):

  • Luontosisällöt olivat rauhoittavia.
  • Luontovideot rentouttivat ja saivat aivot takaisin tehtäviin paremmin.

Opetuksen luontosisällöt auttoivat myös irtaantumaan arjen kiireestä (2 vastausta). Tästä teemasta opiskelijat kirjoittivat seuraavalla tavalla:

  • Lähinnä ns. ”luontopaussit” olivat pieni hetki levähtää ja unohtaa koulun kiire ja arki.
  • Niillä sai hetkellisesti ajatuksen muualle ja ns. nollattua pään.

Opetuksen lomaan sijoitetun ulkoilun koettiin tekevän hyvää (3 vastausta). Vastauksissa esitettiinkin myös toive liikunnan lisäämisestä opetuksen lomaan. Vastaajat kommentoivat seuraavasti:

  • Minusta henkkoht oli kiva, että pääsi ulos tuulettumaan kesken päivän hyvällä syyllä.
  • … kyllä kävely aina tekee hyvää.

Yksi opiskelija koki opiskelupäivän aloittaminen luontovideolla ihan mukavana.

38 opiskelijaa ei havainnut luontosisältöjen vaikuttaneen millään tavalla omaan hyvinvointiinsa. Heistä viisi opiskelijaa kirjoitti luontointervention olleen kuitenkin mukava paussi. Neljä opiskelijaa mainitsi luontointerventioita olleen niin vähän, että niiden vaikutusta on vaikea arvioida. Kuusi opiskelijaa oli sitä mieltä, että luontointerventioiden sisällyttäminen opetukseen oli tylsää ja turhaa. Lisäksi kuusi opiskelijaa kuvasi luontointerventioihin osallistumista joko pakotettuna tai epämiellyttävänä kokemuksena kylmän ulkoilman takia.

62 opiskelijaa ilmoitti osallistuneensa ActionTrack-suunnistukseen ja 29 heistä ilmoitti tapahtumalla olleen positiivisia vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa. Suurin osa opiskelijoista suositteli vastaavaa aktiviteettiä toteutettavaksi myös jatkossa. Heidän mukaansa ohjelmaan syötetyt kysymykset koettiin kuitenkin liian yksinkertaisina.

Vuodenajalla oli myös merkitystä kokemuksiin. Talvella ulkona tuli kylmä, pakkasesta ei nautittu ja eräs opiskelija kirjoittikin: Luontosisällöllä olisi voinut olla positiivisempi vaikutus kesällä.

Yli kaksi kolmasosaa kyselyyn osallistuneista tietojenkäsittelyn opiskelijoista kannatti luontoteeman sisällyttämistä opintoihin. Heidän palautteensa mukaan interventiot olisi tärkeä aloittaa heti lukukauden alussa ja niitä olisi hyvä olla nyt toteutettua useammin ja myös säännöllisemmin. Luontosisältöjen etuna mainittiin niiden keskittymistä parantava vaikutus. Luontokuvien ja videoiden esittämistä rauhallisen musiikin kanssa kannatettiin erityisesti aamuisin opiskelupäivien aluksi. Rauhallista musiikkia voisi ehdotusten mukaan olla esimerkiksi tehtävien tekemisen aikana, ja luontokuvien tulisi näkyä kaikille luokassa oleville opiskelijoille.

Eräs opiskelija korosti omassa vastauksessaan, että ”luontokokemuksia ei tulisi esittää ratkaisuna opiskelijoiden jaksamisen ongelmiin”. Hän kirjoitti lisäksi näin: ”Mielestäni metsäresepti on upea hanke, ja toivon ja uskon että luontokokemusten lisäämisellä on valtava potentiaali hyvinvoinnin lisäämisessä. Mutta jaksamiseen ja stressiin liittyvät asiat ovat moniulotteisia ja -mutkaisia. Toivon, että se pidetään mielessä, ja tuodaan hankkeessa paremmin esille.”

Liiketalouden pilotti

Hankkeen pilottivaiheessa oli liiketalouden opiskelijoita mukana kahdelta eri opintojaksototeutukselta. Palautekyselyyn vastasi yhteensä 39 opiskelijaa ja heistä 26 oli vastausten mukaan paikalla silloin kun luontosisältöjä oli lisättynä opintojaksototeutukselle.

Yhteensä 19 opiskelijaa kertoi havainneensa luontosisällöillä vaikutusta omaan hyvinvointiinsa. Vaikutukset olivat pääasiassa rentouttavia ja rauhoittavia. Esimerkiksi luokkaan tuodut metsäelementit koettiin mukavana visuaalisena vaihteluna. Eräs opiskelija kuvasi omaa kokemustaan seuraavasti: Mielestäni luontosisältöjen tuonti opetukseen etenkin tauoilla ja luentojen alkuun oli todella rauhoittavaa ja sai ajatukset hetkeksi muualle. Tästä tuli ihan erilainen fiilis keskittyä sitten tunnin asiaan, kun ei ollut montaa asiaa mielessä. Tämä on oiva tapa auttaa keskittymään ja vähentää kiireisen arjen stressiä!

Kaikki opiskelijat eivät havainneet luontosisältöjen vaikuttaneen omaan hyvinvointiinsa millään tavalla. Joukossa oli myös opiskelijoita, jotka eivät pitäneet luontosisältöjen lisäämisestä opintojaksojen toteutuksiin. Esimerkiksi eräs opiskelija piti sitä turhanpäiväisenä pölinänä ja toinen pelleilynä, johon ei hänen mukaansa myöskään työelämässä ole nykyään aikaa.

Yhteensä 28 opintojaksopalautteen antaneista 39:stä opiskelijasta suositteli luontosisältöjen lisäämistä opintojaksototeutuksille myös tulevaisuudessa. Eräs opiskelija kirjoitti, että maisemavideot sopii tauoille hyvin ja toinen halusi esittää kiitoksensa seuraavalla tavalla: Kiitos! Tämä oli hyvä idea tuoda luontosisältöä koska sillä oli rauhoittava vaikutus!

Päätelmiä

Hankkeemme pilottivaiheen vaikutusten arviointi tuotti runsaasti vastaavan suuntaisia positiivia tuloksia, mitä lukuisissa kansanvälisissä ja kansallisissakin tutkimuksissa on saatu selville. Tulokset rohkaisevat rakentamaan toimintamallia, Metsäreseptiä, jonka toivomme auttavan opettajia ottamaan luonto eri tavoin osaksi opintojaksojen toteutusta.

Myös pilottivaiheeseen osallistuneet opiskelijat pohtivatkin opintojaksojen metsittämisen tapoja, jotta opiskelijat lähtisivät mukaan ja ehkä jopa innostuisivat. Yhteenvetona voikin esittää erään opiskelijan kommentin:

  • Metsäresepti-sisällöt ovat positiivinen lisä opintoihin, mutta sisältöä täytyy vielä kehittää.
  1. Park, S., Kim, E., Kim. G., Kim, S., Choi, Y. & Peak, D. 2022. What Activities in Forests Are Beneficial for Human Health? A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19 (5) 2692.
  2. Lee, J., Park, B-J., Tsunetsugu, Y., Kagawa, T., & Miyazaki, Y. 2009. Restorative effects of viewing real forest landscapes, based on a comparison with urban landscapes. Scandinavian Journal of Forest Research. 3 (24) 227-234.