KävelyHOPSit lisäävät opiskelijoiden hyvinvointia

Liikuntatieteellinen seura toteutti vuonna 2021 kävelykulttuuria edistävän viestintähankkeen. Sen päätavoitteena oli ”juurruttaa korona-aikana lisääntynyt kävely ja lähiliikunta pysyväksi tavaksi mahdollisimman monelle suomalaiselle”. (1) Toisin sanoen kävele tai kelaa aina kun se on mahdollista. Oppilaitosympäristössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toteutetaan erilaisia opiskeluun liittyviä tilanteita niin sanottuina kävelykokouksina.

Metsäresepti-hankkeessa toteutettiin opettajan ja opiskelijan kahdenkeskisiä opintojen suunnittelun keskusteluja (HOPS) luonnossa. Perinteisesti opettaja ja opiskelija ovat toteuttaneet HOPSiin eli opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan liittyvät lukuvuosittaiset keskustelut luokkatilassa ja korona-aikana istuen etäyhteydellä.

Metsäresepti-hankkeessa opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus noin puolen tunnin mittaiseen kävelykeskusteluun luontoympäristössä. Pilottivaiheessa tämän mahdollisuuden valitsi 16 tietojenkäsittelyn ja 3 hoitotyön ensimmäisen lukuvuoden opiskelijaa.

Kysyttäessä tilanteiden jälkeen kokemuksia mahdollisista vaikutuksista omaan hyvinvointiin, 16 opiskelijaa vastasi myönteisesti. Vastausten mukaan positiiviset vaikutukset tuntuivat rauhoittumisena ja rentoutumisena (6 vastausta) sekä virkistymisenä ja piristymisenä (8 vastausta). Lisäksi vastauksissa tuli esille ulkoilun ja raikkaan ulkoilman positiivinen vaikutus sisätiloissa tapahtuvan opiskelun rinnalla.

Opiskelijat kuvasivat vaikutuksia seuraavilla tavoilla:

• Kävely virkisti ja kävellessä on luonnollisempaa jutella.
  • Itselleni tuli paljon rennompi olo jutella opettajan kanssa. Tuntui myös siltä, että opettajaan oli helppo tutustua.
  • Opintoihin liittyvän keskustelun hoitaminen metsässä kävellen oli virkistävää ja antoi enemmän ”tilaa olla” kuin perinteinen kokoushuone.
  • Oli piristävää ulkoilla kivassa säässä, Sen sijaan että aina istutaan vaan luokkahuoneessa. Oli rennompaa keskustella asioista.
  • Ulkoilu piristi sen jälkeen, kun oli istunut sisällä koko päivän. Oli siis muistutus itselle, että ulkoilu tekee hyvää!

18 yhteensä 19:sta opiskelijasta suositteli HOPS-keskustelujen toteuttamista kävelykeskusteluina myös jatkossa. Useissa vastauksissa esitettiin myös toive luontosisällön lisäämisestä opintojaksojen toteutuksiin. Toiveena oli myös, että ulos mentäisiin keväisin ja syksyn alussa sekä yleensäkin paremman sään vallitessa.

• Ehdottomasti jatkoon. Luonnossa kävely on virkistävää ja sopii hyvin jatkuvaan sisällä istumiseen.
  • Oli kivaa, että tällainen vaihtoehto oli.
  • Pieni liikunta kesken päivän auttoi ajattelutoimintaa.
  • Opintosuunnitelmasta ja opintojen alkamisesta keskustelu luonnossa tuntui tosi rennolta. Kävisin tulevatkin keskustelut mielellään ulkoilun merkeissä.

HOPS-keskusteluihin osallistuneiden opiskelijoiden määrä oli pieni. Lisäksi opiskelijat saivat valita kävelyHOPSin luokkatilassa toteutetun tilanteen vaihtoehtona. Mahdollisesti nämä opiskelijat olivat jo lähtötilanteessa ulkoiluun ja liikkumiseen positiivisesti suhtautuvia henkilöitä. Saadut vastaukset tukevat kuitenkin Liikuntatieteellisen seuran raportissa esitettyjä positiivisia tuloksia. Päätelmänä esitämme, että kävelyHOPSeja kannattaa tarjota vaihtoehtona jatkossa kaikille opiskelijoille.