Metsähanke jo toistamiseen Luhtaanrannassa

Metsähankkeen eli koko nimeltään Nuorten pahoinvointi kuriin Metsäreseptillä -hankkeen pilotit ovat edenneet lukuvuoden 2023-2024 aikana onnistuneesti. Keväällä 2023 ideoidut toteutusmuodot, Metsitetty opintojakso, HetkiRetki, Mesikerho, Viherhuone ja Metsäinen luentotila on otettu käyttöön.

Hankkeen vaikutuksia opiskelijoiden hyvinvointiin seurattiin tutkimuksellisin keinoin. Tuloksia on jo saatu ja niiden pohjalta käynnistettiin Luhtaanrannassa työpaja, jonka tavoitteena oli koota aineksia toimintamalliin tulosten levittämiseksi. Tampereen seurakuntayhtymän leirikeskukseen kokoontui oppilaitospastori Jussi Houtun isännöimään tapahtumaan hankkeen projektiryhmän lisäksi 6 opettajaa ja 10 opiskelijaa.

Kuva 1: Projektipäällikkö Ulla Häggblom avasi tilaisuuden.

Osallistujat jakaantuivat kolmeen ryhmään, joissa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti HOPS-keskustelujen ja opintojaksojen toteuttamista luontoympäristössä. Kolmas kehittämisen kohde oli opiskelijoiden jo keväällä 2023 perustaman Mesikerhon toiminta ja vastaavanlaisten kerhojen perustamisen keskeiset tekijät. Työskentelyn tuloksena saimme koottua hyviä käytänteitä ja oivalluksia sekä ideoita toimintamallin juurruttamiseen.

Hankkeen kevätkausi jatkuu toimintamallin kuvaamisena. Rakennamme ohjeistuksia metsitettyjen opintojen laajentamiseksi TAMKssa mutta myös niiden käyttöönottoon muissa eri tasoisissa oppilaitoksissa.

Kuva 2: Mesikerho kokoamassa toimintaa kehittäviä seikkoja.

Projektiryhmänä kiitämme osallistujia aktiivisesta kehittämisestä ja erityisesti Jussi Houttua siitä, että saimme palata työskentelemään Luhtaanrannan ihastuttavaan luontoympäristöön.

Teksti ja kuvat Marja-Leena Lähteenmäki