Metsäresepti-mahtava manifesti

Saimme tilaisuuden esitellä hankettamme ja sen alustavia tuloksia eilisessä TAMK-konferenssissa (8.2.2024).

Aloitimme  20-minuuttisen tilaisuuden hankkeemme hengen mukaisesti katsomalla ja kuuntelemalla hankkeessamme mukana olevan lehtori Kalle Elkomaan  musiikkivideon ”Aamu-usvaa järvellä” (Aamu-usvaa järvellä (youtube.com).

Hankkeen tavoitteena on integroida metsäluontoa osaksi opiskelijoiden arkea ja siten parantaa opiskelijoiden jaksamista ja edistää heidän luontosuhdettaan. Kevään 2023 aikana viisi opiskelijaryhmää laati seuraavat opintoihin liitettävät suunnitelmat: metsitetty opintojakso, hetkiretki, metsäkerho, viherhuone ja metsäinen luentotila. Opiskelijoiden laatimat raportit kaikista näistä toimintamuodoista löytyvät yksityiskohtaisemmin hankkeemme kotisivuilta (https://projects.tuni.fi/metsaresepti/ideointi/)

Esittelimme tilaisuudessa kaikkien viiden toimenpiteen vaihetta hankkeen ollessa nyt noin puolivälissä. Metsäreseptissä seurataan tutkimuksellisin keinoin sekä opiskelijoiden että opettajien kokemuksia käyttöön otetuista interventioista, joista esittelimme jo alustavia tuloksia. Iloksemme saimme paikalle yhteensä 39 aktiivista kuulijaa, jotka antoivat esityksen kestäessä myös väliaplodeja!  Alla on muutamia lainauksia opiskelijoiden antamista palautteista.

Palautteista metsäluonnossa toteutetuista HOPS-keskusteluista:

• ”Jaksaminen on parempaa ja helpompi puhua ulkona

tapahtuvassa toiminnassa.

• ”Pieni liikunta kesken päivän auttoi ajattelutoimintaa.”

Palautetta metsitetystä opintojaksosta:

• ”Asiat jäi helpommin mieleen luonnossa. Auttoi oppimisessa.”
  • ”Luontosisältöinen opiskelu ylipäätään lisää hyvinvointia ja
  • tätä voisi jopa lisätä.”

Palautetta metsäkerhon eli Mesikerhoksi nimetyn metsäkerhon ruskaretkeltä:

• ”Sai tyhjennettyä mielen työasioista, stressi tuntuu laantuneen, raukea olo, uskon, että uni tulee hyvin illalla”

Kysyimme kuulijoilta, kuinka moni heistä olisi kiinnostunut ja valmis ottamaan hankkeessamme kehitettyjä toimia osaksi omaa opetustaan. Lähes kaikki nostivat kätensä pystyyn myönteisen vastauksen merkkinä.

Lopuksi esittelimme lyhyesti tietojenkäsittelyn opiskelijoiden kevään 2024 kevään peliprojektia, jonka puitteissa he rakentavat seitsemän peliä luonto- ja metsäkokemusten edistämiseksi sekä opiskelijoiden, opettajien että muiden  aiheesta kiinnostuneiden käyttöön. Tästä kerromme myöhemmin lisää.

Lopuksi haluamme kiittää kaikki tilaisuudessa mukana olleita. Te saitte kiinnostuksellanne ja kysymyksillänne innostettua meitä jatkamaan hanketta täysin rinnoin!

Projektiryhmä: Ulla Häggblom, Toni Männistö, Hannastiina Ruismäki, Marja-Leena Lähteenmäki