TAMK FieldLab vahvistaa teollisuuden uudistumista, kertovat InnoHEIs-hankkeessa mukana olevat tamkilaiset University-Industry Innovation Magazine -lehdessä

Tampereen ammattikorkeakoulun kokeilu- ja oppimisympäristöjen tuorein esimerkki TAMK FieldLab taklaa digitaalisen rakennemuutoksen osaamishaasteita Teollisuus 4.0-ympäristössä, kertovat InnoHEIs-hankkeessa mukana olevat tamkilaiset, Petri Pohjola ja Hanna-Greta Puurtinen, University-Industry Innovation Magazine -lehden tuoreimmassa numerossa.

Teollisuus 4.0 liittää teollisuuden tuotantoprosessin digitaalisesti yhteen, osaksi älykkäitä järjestelmiä, tieto- ja viestintätekniikkaa.

− TAMKin FieldLab tarjoaa yrityksille, opetushenkilöstölle ja opiskelijoille uusia teknologioita ja teollisen toimintaympäristön koneita. Siellä tutkitaan, innovoidaan ja tehdään konkreettisia kokeiluja ja pilotteja, jotka vastaavat työmarkkinoiden tarpeita. Kynnys on matala, ja toivotamme teollisuusyritykset tervetulleiksi mukaan, sanoo Petri Pohjola.

TAMK FieldLab monipuolistaa opiskelijoidenkin oppimisympäristöjä. – TAMK FieldLab on kohtaamispaikka, jossa opiskelijat voivat verkostoitua yritysten kanssa, saada harjoittelupaikkoja ja työpaikkoja. Yritysten innovaatioiden ja kokeilujen tueksi on tarjolla ​​resursseja, asiantuntemusta, laitteita, koneita ja opiskelijoita sekä uusia alan asiantuntijoita yritysten tarpeisiin. Yhdessä tekemällä syntyy uusia innovaatioita.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan: University-Industry Innovation Magazine 2020, Issue 1 (ss. 20-23): Co-Creative Curriculum Design towards Industry 4.0 Transformation