Osaajien ja osaamistarpeen yhteen saattaminen tekoälypohjaisella palvelulla

Työelämä on muuttunut tutkintokeskeisestä enemmän osaamiskeskeiseksi. Erityisesti kehittyvillä aloilla ei varsinaisella tutkinnolla ole työllistymisen tai yrityksen kannalta merkitystä.

Jatkuvasta ja joustavasta oppimisesta työn ohella on tullut uusi normi. Informaalin ja työn ohella tapahtuvan oppimisen ja osaamisen ylläpitäminen kasvaa ja on helpommin mahdollista blogien, verkostoiden, foorumeiden, Youtuben ja verkkokurssien ynnä muiden vastaavien lisääntyessä ja laajentuessa.

Tällaiseen osaamisen kehittämiseen ICT4-hanke tarjoaa osaamista sekä välineitä. Kyse on myös tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tietointensiivisessä työssä osaamisen kehittäminen on jatkuvaa ja sitä tehdään samanaikaisesti ja rinnakkain työtehtävien kanssa. Oppiminen on osa työnkuvaa.

Toinen haaste, mihin ICT4N- hanke tarttuu, on kohtaanto-ongelma. Se hidastaa yritysten kasvua, osaamisen kehittämistä ja rekrytointia. Kohtaanto-ongelmassa on kyse siitä, että yritykset eivät löydä tarpeitaan vastaavia osaajia työmarkkinoilta ja toisaalta työnhakijat eivät osaa hakea työtä omilla vahvuuksillaan tai potentiaalillaan eli tarjonta ei vastaa kysyntää. Tämä on tullut erityisen näkyväksi kehittyvillä toimialoilla kuten ICT-teollisuudessa. Yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön pitäisi tiivistyä kohti symbioottista yhteistä ekosysteemiä. Toisin sanoen pois mallista, jossa toinen on palvelun tuottaja ja toinen palvelun tilaaja.

Jatkuvan oppimisen mallia ollaan uudistamassa tämän vuoden loppuun mennessä opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla. Mallilla vastataan läpi elämän jatkuvaan tarpeeseen kehittää ja uudistaa omaa osaamista, perustuen oman osaamisen reflektointiin toisaalta markkinoiden kysyntään, mutta toisaalta myös koulutustarjontaan. Tämä toimintamalli nojaa vahvasti mydata-ajatteluun eli henkilön omaisuutta on hänen todennettu osaamisena, mutta toisaalta hän aktiivisesti osallistuu oman osaamisensa kehittämiseen. Mydatassa eli omadatassa on kysymys siitä, että ihmisellä on mahdollisuus käyttää opiskelu- ja työhistoriaansa ja muuta hänestä kertynyttä tietoa osana työnhakuprosessiaan ja erilaiset palvelut tukevat sitä.

Työmarkkinoiden toiminnassa on tärkeää saada riittävä ja oikea-aikainen informaatio osapuolten käyttöön. ICT4N-hankkeessa ongelmaa ratkaistaan tekoälynpohjaisen palvelun avulla. HeadAI:n Micro Competencies -palvelu (ks. https://www.headai.com/ on implementoitu osaksi Tampereen korkeakouluyhteisön työmarkkinapalvelupalettia. Sitä hyödynnetään hankkeessa osaamisen ja osaamistarpeen yhdistämiseen, osaamisvajeen ja sopivien kurssien tunnistamiseen sekä yleiseen työmarkkinasopivuuden kartoittamiseen. HeadAI:n avulla tunnistetaan työmarkkinoiden osaamistarpeet ja kohdennetaan koulutustarjonnasta henkilöille sopivia yksittäisiä akateemisia moduuleja, kurssikokonaisuuksia tai muita koulutuksia. Palvelun keskeisiä toiminnallisuuksia ovat työvoiman kysyntäinformaation analyysia varten tiedon kerääminen sekä työvoiman kysynnän analyysi ja niihin liittyvät sopivat tietovarastot, työvoiman tarjonnan analyysi, kysynnän ja tarjonnan kohtaannon analyysi ja suositusjärjestelmä yksilöiden osaamisen kehittämiseksi.

ICT4N-hankkeessa osallistuville yrityksille rakennetaan osaamistarveprofiili ja sen pohjalta etsitään sopiva harjoittelija. Tämä toimii molemmille osapuolille niin, että hankkeeseen osallistuva henkilö saa täsmällistä tietoa siitä, miten omaa osaamistaan tulee kehittää työmarkkina-aseman parantamiseksi. Lisäksi osallistuvien henkilöiden geneerisen osaamisvajeen kartoittaminen tehdään seuraavien aihepiirien osalta: kielitaito, työelämäkulttuuri ja ICT-sisältöosaaminen. Erityiset tarpeet kartoitetaan myös ja niihin pyritään löytämään sopiva koulutus Tampereen korkeakouluyhteisön tarjonnasta Hervannan, Kaupin tai keskustan kampuksilta.

Pidämme sinut ajan tasalla siitä, miten HeadAI onnistuu kaiken tiedon yhdistämisessä ja mitä kokemuksia saamme hankkeen aikana.  Syksyllä hankkeessa aloittaa ensimmäinen ryhmä ja heidän kokemuksensa, kuten myös osallistuvien yritysten kokemus, ovat tärkeä osa kehitystyötä, kun ICT4N-hanke mahdollistaa työmarkkinoiden paremman toiminnan ja ratkaisee  työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaa käytännön tasolla.