Kroonisia sairauksia ja sukupuolta käsittelevä kansainvälinen seminaari kokoontui Tampereella 22.-23.5.2024

Ina Hallström Tukholman yliopistosta pitää esitelmää endometrioosiaktivismista.

GenDis-hankkeen järjestämä tapahtuma Gendering Chronic Illness: Intersectional Perspectives on Biomedical Care and Patient Communities toi yhteen tutkijoita Tukholman yliopistosta, Helsingin yliopistosta ja Tampereen yliopistosta toukokuussa 2024.

Kaksipäiväinen tieteellinen seminaari tarkasteli endometrioosin, migreenin sekä uupumuksen (neurastenian) sukupuolittuneita historioita ja nykypäivää. Esitelmät käsittelivät muun muassa lihavuutta, kipua ja traumaa, potilaiden ja lääkäreiden välisiä neuvotteluja vaikean pitkittyneen kivun hoidosta, endometrioosiaktivismia, kolonialismin ja tartuntatautien historiaa sekä äitiyttä ja kroonista kipua. Kuulimme niin sukupuolen, rodullistamisen ja luokan yhteenkietoumista lääketieteen historiassa kuin kaunokirjallisuuden hyödyntämisestä lääkäreiden koulutuksessa. Seminaarin puhujina olivat Ina Hallström Tukholman yliopistosta, Soile YlivuoriMona Mannevuo ja Elina Helosvuori Helsingin yliopstosta sekä Anna Ovaska ja GenDis-tutkijat Maria TemmesLilli Aini Rokkonen ja Venla Oikkonen Tampereen yliopistosta. Kiitos puhujille ja yleisölle vilkkaasta keskustelusta!

Kuva: Ina Hallström Tukholman yliopistosta puhuu endometrioosiaktivismista.