Uutiskirje 12.9.2022

Tässä uutiskirjeessä kerromme Lastensuojelu lapsen etuna? Lapsen hyvinvoinnin arviointi lastensuojelussa ja sen rajapinnoilla (ETU) -tutkimushankkeen kuulumisia ja syksyn suunnitelmia.

Päätösseminaari 25.11.

Tule kuulemaan lapsen tilanteen arvioinnista lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa: ETU-tutkimuksen keskeisiä tuloksia ja keskustelua niistä.

Aika: 25.11.2022 kello 12.15–15.45

Paikka: Tampereen yliopisto (ls. A1 Päätalo, Kalevantie 4) tai etäosallistuminen

Hankkeessa on tarkasteltu lapsen tilanteen arviointia silloin, kun sosiaalityöntekijät ja muut ammattilaiset tekevät ratkaisuja siitä, miten, missä ja kenen lasta ja perhettä tulee tukea. Keskeinen kiinnostus on lapsiperhepalveluiden ja lastensuojelun välisessä rajapinnassa, mutta arviointia käsitellään osin myös laajemmin.

Ohjelma:

12.15–12.30 Avaus ja johdattelu seminaarin teemaan, professori Tarja Pösö

12.30–13.00 Arviointi lastensuojelun ammattilaisten työnä ja osaamisena, tutkijatohtori Anne-Mari Jaakola ja tutkija Tuuli Lamponen

13.00–13.20 Palvelutarpeen arvioinnin järjestäminen, tutkijatohtori Minna Veistilä

13.20–13.40 Arviointi asiakasnäkökulmasta, tutkija Noora Aarnio

13.40–14.00 Monikielisyys arvioinnissa, tutkijatohtori Eveliina Heino

14.00–14.30 Kahvi

14.30–14.50 Strukturoidun arvioinnin mahdollisuudet, tutkija Elina Aaltio

14.50–15.45 Käytäntö, tutkimus ja suositukset, tutkija Jenni Repo ja professori Tarja Pösö

Etukäteen pyydetyt kommenttipuheenvuorot

Loppukeskustelu

Ilmoittautuminen 16.11.2022 klo 12 mennessä alla olevasta linkistä! Toivomme ilmoittautumista myös etäosallistujilta. Lähetämme etäosallistujille linkin seminaaria edeltävänä päivänä. Tilaisuutta ei tallenneta.

Ilmoittautumislomake (Forms)

Tapahtumatiedot Tampereen yliopiston sivuilla sekä Soccan sivuilla

Tutustu ETU-blogiin!

ETU-hanke järjesti 9.9.2022 webinaarin Koronapandemia ja organisaatiot arvioinnissa. Tilaisuuden alustajina toimivat tutkijatohtorit Minna Veistilä ja Eveliina Heino. Heidän blogiteksteihinsä pääset tutustumaan alla olevista linkeistä.

Hyvinvointialueiden asiakasvalinta ja organisaatiokulttuuri

COVID-19 pandemia sekä etäyhteyksien käytön soveltuvuus lapsen tilanteen arvioinnissa

Blogeista löytyy myös muun muassa ETU-hankkeen tutkimuksesta vastaavan professori Tarjan Pösön ajatuksia tutkimusperustaisuudesta lastensuojelussa.

ETU-tutkijat Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä 4.–5.10.2022 (Lahti, Sibeliustalo)

ETU-tutkimushanke sekä lastensuojelun kehittämishankkeet LUMO ja Tulevaisuuden lastensuojelu ovat tuottaneet yhdessä alaseminaarin Lastensuojelun keskusliiton järjestämille lastensuojelupäiville otsikolla Lapsen osa arvioinnissa. Alaseminaarissa pohditaan arviointia ajankohtaisten tutkimustulosten, lapsen osallisuuden sekä arviointikäytäntöjen kehittämisen näkökulmasta.

ETU-hankkeesta seminaarissa ovat mukana tutkijatohtori Anne-Mari Jaakola, tutkija Tuuli Lamponen sekä professori Tarja Pösö.

Lisätietoa Lastensuojelupäivistä Lastensuojelun keskusliiton verkkosivuilla

Terveisin ETU-tutkijaryhmä