Selittävä tekijä-ivetiedekonsepti käyttää dokumenttiteatterin, osallistavan teatterin ja esitystaiteen keinoja, tiedeviestinnässä paljon käytetyn journalistisen otteen sijasta. Työnimeltään HELPDESK-112 -esitys kysyy, rakentuuko julkisten digitaalisten hyvinvointipalvelujen automatisaatiossa omaan apuun nojaava itsepalveluyhteiskunta, jossa haavoittuvassa asemassa oleva kansalainen tavoittaa viranomaisen livenä enää hätänumerosta.
Livetiede-esityksen teemana on kiihtyvä julkisten hyvinvointipalvelujen digitalisaatio, valtion automatisaatiota ja tekoälyä hyödyntävät tietojärjestelmät. Millaista tiedollista (epä)oikeudenmukaisuutta automatisoidut julkiset palvelut tuottavat erilaisille kansalaisryhmille? Millaista on kansalaisten elämä lisääntyvän teknostressin kanssa ja valtiollisen tietopolitiikan kohteina? Muuttaako algoritminen hallinta kansalaisten asemaa suhteessa viranomaisiin, millaista vallankäyttöä algoritminen ohjailu on ja miten se poikkeaa päätöksentekoon perustuvat julkisesta vallasta? Miten erilaiset muutokset vaikuttavat demokratian toimintaedellytyksiin? Esityksessä teknologiauskoista suomalaista yhteiskuntaa tarkastellaan teknologian sosiaalisia vaikutuksia korostavasta sosioteknisestä ja teknologiakriittisestä näkökulmasta.
DigiSus hankehaun vertaisarvioissa HELPDESK-112 hanketta kehuttiin muun muassa toteamalla ”relevantti teema, orginelli toteutus ja uskottava suunnitelma.”
Lisätietoja: Anne Koski, anne.koski@tuni.fi