Blogi: Arvoa asumiseen alueellisella asuntokehittämisellä

Milloin asuntorakentaminen kääntyy kasvuun?

Perinteisessä asuntokehittämisessä asuntokohteita kehitetään asuntokohde kerrallaan. Näin ajattelumalli on muotoutunut hyvin talo- ja asuntokeskeiseksi. Kehittämisen yhteydessä pohditaan, millaisia asuntoja kohteeseen tulee ja millainen on erityyppisten asuntojen asuntojakauma. Yhteistiloja kohteeseen tulee minimimäärä, ja kohteen asuntojakauma muodostetaan sellaiseksi, mikä markkinoilla menee kaupaksi eli yleensä painotetaan pieniä asuntoja. Tämä on sinänsä ymmärrettävää, sillä tämänhetkinen asuntokehittämisen malli ja markkinadynamiikka ohjaa tuottamaan pieniä asuntoja mahdollisimman edullisesti.

Toimintamallia voidaan perustellusti kritisoida, mutta kohdekohtaisessa asuntokehittämisessä pelimerkit ovat usein vähissä sen suhteen millaista asuntotuotantoa voidaan tehdä. Voisiko asuntokehittämisen skaalaaminen laajempiin kokonaisuuksiin tuoda uudenlaisia näkökulmia asuntokehittämiseen? Mahdollistaisiko tämä uudenlaisia mukavuuksia ja palveluja asumiseen, tehokkuutta asuntotuotantoon, kustannussäästöjä yms.? Näitähän on toteutettu jo muutamia esimerkiksi Pasilan Konepajan alueella, Ilmalan Postipuistossa ja Espoon Elmo-kohteessa. Nämä ovat kuitenkin vielä kokeiluasteella, ja toimintamallit ovat kehitteillä.

Nykyiseen asuntokehittämiseen kaivataan laajempaa näkökulmaa.

Alueellinen asuntokehittäminen mahdollistaa asumisen tarkastelun laajemmasta näkökulmasta. Tällöin voimme pohtia sellaisten mukavuuksien ja palvelujen mahdollisuuksia asumisessa, joita ei ole mahdollista toteuttaa yksittäisessä asuntokohteessa. Laajemmassa kokonaisuudessa voidaan pohtia asumisen rajapintoja, toimintoja, mukavuuksia, palveluja ja uusia mahdollisuuksia tuottaa arvoa asukkaille. Laajemmat alueelliset kehityskohteet mahdollistavat sekä uudenlaiset asumisen arvonluonnin mallit että toisaalta myös tehostavat toimintaa ja laskevat asuntokehittämisen kustannuksia synergiaetujen kautta. Nyt tarvitaankin tutkimusta alueellisten asuntokohteiden kehittämisen keinoista ja mahdollisuuksista, jolla voidaan vastata myös tulevaisuuden asumistarpeisiin.

Näitä mahdollisuuksia edistämään on Tampereen yliopistolla käynnistetty tutkimushanke Alueellinen asuntokehittäminen eli Arvo-hanke. Hankkeessa on tarkoitus pohtia ja yhteiskehittää uusia malleja, joilla voidaan tuottaa nykyistä parempia asuinympäristöjä entistä kustannustehokkaammin. Hankkeessa ovat mukana A-Insinöörit, ARA, Espoo, Hartela-Yhtiöt, Helsinki, Järvenpää, Peab, Redeve, Setlementti-asunnot, TA-Rakennuttaja, Talonrakennusteollisuus, Tampere, YIT jaY-Säätiö.

Jukka Puhto

Kirjoittaja on tutkijatohtori Tampereen yliopistolla ja mukana Arvo-hankkeen tutkijaryhmässä.