Lyhyt kuvaus itsestäsi
Hei, olen Pia Hautamäki ja koulutukseltani kauppatieteiden tohtori. Työskentelen Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen -maisteriohjelman vastuuyliopettajana. #Myyntimaisteri-tutkintokoulutuksen tavoitteena on valmentaa tulevaisuuden kasvun ja myynnin johtamisen osaajia niin johtajiksi, asiantuntijoiksi kuin kehittämistehtäviinkin. Tutkimuksen saralla minua kiinnostaa yhdistellä johtamista, myyntiä, kestävyyttä ja uusinta kehittynyttä teknologiaa toisiinsa.
Yhtenä tehtäväkokonaisuutena johdan Business Finlandin (2019-2022) rahoittamaa ROBINS-tutkimushanketta. ROBINS-tutkimushankkeessa tutkitaan ja kehitetään digitaalista B2B asiakaspolkumallia, ekosysteemi- ja alustamalliajattelua, digitaalisen ajan myynnin johtamisen malleja sekä älykkään myyntirobotiikan työkaluja. ROBINS-hankekonsortioon kuuluvat Tampereen korkeakouluyhteisön johtamisen, myynnin ja markkinoinnin tutkijoiden lisäksi kuusi yritystä (Codemen, Differo, Gofore, Gravicon, Intolead ja Sales Communications) sekä kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Toisena tärkeänä tehtäväkokonaisuutena työssäni on TAMKin myynnin tutkimusryhmässä toimiminen. Ttutkimusryhmämme tavoitteenamme on tutkia myyntiä tarkemmin niin johtamisen, vuorovaikutuksen kuin tunteidenkin näkökulmasta ja nostaa TAMKin tutkimuksellista profiilia myynnin tutkimuksen osa-alueella.
Kolmas tehtäväkokonaisuus TAMKissa on vastuuyliopettajuuteni #myyntimaisteri-tutkinto-ohjelmassa. 1,5 vuoden välein aloittaa uusi noin 30 henkilön ryhmä matkansa kohti fiksumpia tapoja tehdä kansainvälistä myyntiä ja myynnin johtamista.
Työelämän missionani on saada #suomikasvuunmyynnillä niin tutkimuksen kuin tiiviin yritysten kanssa tehtävän työn kautta. Työni niin vastuuyliopettajana, TAMKin myynnin tutkimusryhmän jäsenenä kuin ROBINS-tutkimushankkeen vetäjänäkin mahdollistaa verkottumisen laajasti ja tämän minulle henkilökohtaisestikin tärkeän työelämän mission jalkauttamisen saada Suomi nousuun myyntiosaamisen kautta. Tätä työtä pääsen tekemään myös toimimalla kansainvälisen Global Sales and Science Instituten (GSSI) johtoryhmässä. GSSI:n missiona on saada lisää korkeakouluja maailmanlaajuisesti opettamaan ja tutkimaan myyntiä korkeakouluissa ja yliopistoissa.
Lisäksi olen mukana Erasmus+-rahoitteissa SPLASH-hankkeessa, jossa tutkitaan alustojen roolia myynnin opetuksessa. Hanketta koordinoi kumppaniyliopistomme Italiasta ja mukana ovat korkeakoulut myös Tanskasta ja Itävallasta.
Verkostoiduthan kanssani sosiaalisen median kanavissa ja jutellaan lisää oppimisen tai tutkimuksen tarpeista myynnin, johtamisen, ketävyyden ja digitaalisuuden osa-alueilla!
Twitter: @PiaHautamaki
Linkedin: www.linkedin.com/in/piahautamaki
IG: piahautamakiofficial
FB: PiaHautamaki
Tutkimuskohteet
Sales management
Tutkimusyksikkö
Sales Research Platform: https://research.tuni.fi/myynti/
Merkittävimmät julkaisut
Viimeaikaisia julkaisuita:
Mattila, M., Yrjölä, M. & Hautamäki, P., 2021, Digital transformation of business-to-business sales: What needs to be unlearned? Journal of Personal Selling and Sales Management. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08853134.2021.1916396
Rusthollkarhu, S., Hautamäki, P., & Aarikka-Stenroos, L., 2020, Value (co)- creation in B2B sales ecosystems, Journal of Business and Industrial Marketing. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JBIM-03-2020-0130/full/html
Mattila, M., Hautamäki, P., Aarikka-Stenroos, L. & Yrjölä, M., 2020. B2B Selling in Transition: A Digital Dynamic Managerial Capability Framework. Journal of Finnish Studies. https://researchportal.tuni.fi/en/publications/business-to-business-selling-in-transition-a-digital-dynamic-mana