Miltä näyttää ammatillisten oppilaitosten työhyvinvointi tulevaisuudessa? Lue artikkeli Laurea Long Journalista

Viimeaikaiset poliittiset ja taloudelliset tapahtumat ovat herättäneet huolta ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta. Tästä huolimatta on tärkeää säilyttää usko myönteisiin muutoksiin, kirjoittavat Sanna Antola ja Päivi Mantere tuoreessa artikkelissaan.

YHES-hankkeessa järjestettiin lokakuussa 2024 työpaja, johon osallistui henkilöstöä neljästä pirkanmaalaisesta ammatillisesta oppilaitoksesta. Työpajan tavoitteena oli ideoida ja kehittää yhdessä positiivisia tulevaisuuskuvia ammatillisten oppilaitosten työtekijöiden hyvinvoinnista vuonna 2030.

Työpajatyöskentelyssä haluttiin korostaa tulevaisuusorientaatiota ja yhteiskehittämistä. Toivottujen tulevaisuuskuvien rakentamisessa hyödynnettiin sovellettua empatiakarttaa, joka tarjosi uusia näkökulmia ja syvempää ymmärrystä. Yhteiskehittämällä paneuduttiin tulevaisuuden ilmiöihin sekä luotiin kuvaa siitä, millainen on ammatillisen koulutuksen hyvinvoiva työntekijä ja työyhteisö vuonna 2030.

Näkemys tekoälyn ja teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä synnytti luottamusta tulevaisuuteen. Myös opettajan ammatillisen identiteetin muuttuminen puhutti. Tulevaisuuden osaamisessa painottui empatia ja tarve oppijalähtöisyyteen.

Yhteiskehittämällä luotujen tulevaisuuskuvien kautta rakennettiin luottamusta siihen, että tulevaisuus voi olla myönteinen ja meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa siihen.

Lue koko artikkeli: Antola, Sanna & Mantere, Päivi (2024). Miltä näyttää ammatillisten oppilaitosten työhyvinvointi tulevaisuudessa? Pirkanmaalla kehitettiin yhdessä tulevaisuuskuvia vuodelle 2030. Laurea Long 17/2024.