Tulevaisuusmuotoilussa on paljon samaa tuttua kuin palvelumuotoilussa, mutta se tähtää vahvemmin tulevaisuuden tarpeisiin. Yhteiskehittäminen on tavoitteellista yhteistyötä, jonka tuloksena syntyy arvoa, joka on enemmän kuin olisi syntynyt yksin (Galvagno, 2014). Tulevaisuusmuotoilu yhdistää asiakas- ja tulevaisuusymmärryksen (Koskelo, 2021).
Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva (2018) antaa kolme vinkkiä tulevaisuusajatteluun. Ensinnäkin vaikka tulevaisuutta ei ole vielä päätetty, niin ennakointitietoa on paljon jo olemassa. Kannattaa siis hyödyntää moninaiset verkostot ja tietolähteet. Toiseksi muutosta kannattaa hahmottaa konkreettisella tasolla. On hyvä asettaa tulevaisuusajattelu yksittäisen ihmisen perspektiiviin, siten vältytään liian ylimalkaiselta ajattelulta. Tulevat haasteetkaan eivät välttämättä siten ole niin suuria ja pelottavia. Kolmanneksi hän korostaa toivon merkitystä. Vaikka haasteita onkin, niin tulevaisuus voi olla hyvä tai jopa parempi. Tulevaisuutta kun ei ole vielä päätetty, vaan tekemämme päätökset vaikuttavat siihen.
Ammatillisen koulutuksen mahdollisten tulevaisuuksien ennakoinnissa näitä vinkkejä voi soveltaa esimerkiksi:
Hyödynnä tulevaisuustietoa. Tutustu esimerkiksi seuraaviin julkaisuihin:
- tutustu Opetushallituksen koulutustarvekortteihin ja infograafeihin siitä, miltä työelämä näyttää vuonna 2035
- EU:n ammatillisen koulutuksen visioon, voiko vihreä siirtymä esimerkiksi olla mahdollisuus
Asetu konkreettiselle tasolle. Hyödynnä tulevaisuusmenetelmiä, jotka auttavat konkretisoimaan. Käytä esimerkiksi:
- Sitran tulevaisuuden tekijän työkalupakki innostaa esimerkiksi inspiroitumaan muutoksentekijöistä
- Fingon vinkit ja välineet tulevaisuuden käyttämiseen, vaikka tulevaisuuspyörän muodossa
Älä unohda toivoa. Tutustu esimerkiksi:
- Oululaiseen Toivottu tulevaisuus -projektiin, jossa yhteiskehittämällä rakennetaan parempaa kaupunkiympäristöä tulevaisuuteen
Muista, että tulevaisuutta ei ole vielä päätetty. On monia mahdollisia tulevaisuuksia, ja jokainen meistä voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen millainen on ammatillisen koulutuksen toivottu tila tulevaisuudessa.
Lähteet
Amara, R., 1991. Views on futures research methodology. Futures, 23(6), 645-649.
Dufva, M. 2018. Kolme vinkkiä ennakointiin. https://www.sitra.fi/blogit/ennakoinnin-peruskasitteet-haltuun-ja-kolme-vinkkia-ennakointiviidakkoon/
Galvagno, M., & Dalli, D. (2014). Theory of value co-creation: a systematic literature review. Managing service quality, 24(6), 643-683.
Koskelo, M. (2021). Tehtävänä tulevaisuus. Tulevaisuusmuotoilu päätöksenteossa. Helsinki: Alma Talent, 182-200.
21.10.2024, Päivi Mantere