Tulevaisuustoivoa ammatilliseen koulutukseen

Vähenevät resurssit, moniongelmaiset opiskelijat, opiskelijoiden osaamisen lasku, helikopterivanhemmat. On helppo listata ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta haastavia tekijöitä. Kuitenkin tulevaisuusajattelun perusajatusten mukaan tulevaisuutta ei ole vielä määritelty, vaan siihen voi vaikuttaa (Amara, 1991). Yhteiskehittäminen antaa mahdollisuuden osallistaa ammatillisen koulutuksen henkilöstöä pyrkimään toivottuun tulevaisuuteen. Yhteiskehittämällä on mahdollisuus saavuttaa merkityksellinen tulevaisuus (Koskelo, 2021).

Tulevaisuusmuotoilussa on paljon samaa tuttua kuin palvelumuotoilussa, mutta se tähtää vahvemmin tulevaisuuden tarpeisiin. Yhteiskehittäminen on tavoitteellista yhteistyötä, jonka tuloksena syntyy arvoa, joka on enemmän kuin olisi syntynyt yksin (Galvagno, 2014). Tulevaisuusmuotoilu yhdistää asiakas- ja tulevaisuusymmärryksen (Koskelo, 2021).

Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva (2018) antaa kolme vinkkiä tulevaisuusajatteluun. Ensinnäkin vaikka tulevaisuutta ei ole vielä päätetty, niin ennakointitietoa on paljon jo olemassa. Kannattaa siis hyödyntää moninaiset verkostot ja tietolähteet. Toiseksi muutosta kannattaa hahmottaa konkreettisella tasolla. On hyvä asettaa tulevaisuusajattelu yksittäisen ihmisen perspektiiviin, siten vältytään liian ylimalkaiselta ajattelulta. Tulevat haasteetkaan eivät välttämättä siten ole niin suuria ja pelottavia. Kolmanneksi hän korostaa toivon merkitystä. Vaikka haasteita onkin, niin tulevaisuus voi olla hyvä tai jopa parempi. Tulevaisuutta kun ei ole vielä päätetty, vaan tekemämme päätökset vaikuttavat siihen.

Ammatillisen koulutuksen mahdollisten tulevaisuuksien ennakoinnissa näitä vinkkejä voi soveltaa esimerkiksi:

Hyödynnä tulevaisuustietoa. Tutustu esimerkiksi seuraaviin julkaisuihin:

Asetu konkreettiselle tasolle. Hyödynnä tulevaisuusmenetelmiä, jotka auttavat konkretisoimaan. Käytä esimerkiksi:

Älä unohda toivoa. Tutustu esimerkiksi:

Muista, että tulevaisuutta ei ole vielä päätetty. On monia mahdollisia tulevaisuuksia, ja jokainen meistä voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen millainen on ammatillisen koulutuksen toivottu tila tulevaisuudessa.

 

Lähteet

Amara, R., 1991. Views on futures research methodology. Futures, 23(6), 645-649.

Dufva, M. 2018. Kolme vinkkiä ennakointiin. https://www.sitra.fi/blogit/ennakoinnin-peruskasitteet-haltuun-ja-kolme-vinkkia-ennakointiviidakkoon/

Galvagno, M., & Dalli, D. (2014). Theory of value co-creation: a systematic literature review. Managing service quality, 24(6), 643-683.

Koskelo, M. (2021). Tehtävänä tulevaisuus. Tulevaisuusmuotoilu päätöksenteossa. Helsinki: Alma Talent, 182-200.

 

21.10.2024, Päivi Mantere