Miten yllä olevaa tilannetta voisi lähteä purkamaan ammatillisen toimijuuden näkökulmasta? Yhteiskehittäminen tarkoittaa kahden tai useamman henkilön, ryhmän tai organisaation yhteistä kehittämistä osaamista, kokemuksia ja hiljaista tietoa jakamalla. Yhteiskehittämisessä korostuu mahdollisuus yhdenvertaiseen osallistumiseen ja ideoiden avoimeen esittämiseen. Voi siis mieltää, että ammatillinen toimijuus – omaan työhön liittyvinä vaikuttamismahdollisuuksina, kehittämisehdotusten esittämisenä sekä ammatillisina tavoitteina – voi olla edellytys yhteiskehittämisen onnistumiselle.
YHES-hankkeessa lähdimme tarkastelemaan sitä, miten mahdollisuudet ilmaista ammatillista toimijuutta voivat edistää yhteiskehittämistä. Aineistona hyödynsimme ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelevien esihenkilöiden haastatteluja.
Haastateltavat korostivat ensinnäkin henkilöstön sitouttamista ja innostamista yhteiskehittämiseen. Tämän nähtiin edellyttävän yhteisesti muotoiltujen tavoitteiden luomista jo siksi, että tällöin oli ”luvallista” esittää näkemyksiä ja kritiikkiä kehitettävistä teemoista. Toisekseen haastateltavat painottivat organisaatioon luotuja rakenteita vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen, jonka nähtiin estävän kehittämisideoiden ja näkemysten kanavoitumista ”muutosvastarintana”.
Lisäksi yhteiskehittämisen nähtiin vaativan ammatillisten rajojen ylittämistä ja murtamista. Haastateltavat mielsivät, että kohtaamisia ja vuorovaikutusta eri ammattialoja edustavien kanssa saattoi estää vahvojen ammatillisten raja-aitojen ylläpitäminen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että henkilöstöltä odotettiin halukkuutta ideoida ja kehittää uusia työtapoja. Toisaalta kielteisen suhtautumisen yhteiskehittämiseen tulkittiin juontuvan vahvasta ammatillisuudesta ja halusta pitää yllä omia ammatillisuuden rajoja.
Palataan vielä hetkeksi kirjoituksen alun tilannekuvaukseen. Kyseisessä tilanteessa keskeistä olisi innostaa henkilöstö mukaan luomalla tilaa erilaisille osallistumisen tavoille ja tyyleille. Ensiarvoisen tärkeää on luoda sellaisia tiloja ja menetelmiä, joissa sallitaan myös kritiikki ja erilaisten näkemysten vuoropuhelu.
8.4.2025, Sanna Nuutinen