Mozilla Hubs -virtuaaliympäristö on virkistävän erilainen tapaamisympäristö

HUBS Mozilla -virtuaalitila, jossa virtuaaline lumiukko, joulukuusi ja muita elementtejä.

Hahmot eli avatarit etsivät hetken itseään, mutta alkukommellusten jälkeen Mozilla Hubs -virtuaaliympäristö osoittautui virkistävän erilaiseksi hanketapaamispaikaksi. Virtuaaliympäristön suunnittelusta, rakennusvaiheista ja toiminnallisuuksista kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalous ja media -yksikön opettaja Markku Laskujärvi. "Hubs on hyvä ja nopea alusta virtuaalitilaprototyyppien rakentamiseen ja testaukseen", hän toteaa.

Virtuaalitilan luominen vuoden 2021 viimeiseen hanketapaamiseen käynnistyi suunnittelulla. Perusajatuksena oli luoda jouluinen virtuaaliympäristö, jossa hanketiimi voisi tavata ja olla vuorovaikutuksessa avatarien kautta. Hankkeen projektipäällikkö Lea Saarni ehdotti myös presentaation pitämistä virtuaalitilassa, joka osoittautui jokseenkin haastavaksi tehtäväksi, mutta lopulta toimivaksi ratkaisuksi.

Virtuaalitilassa pystyy kirjoittamaan seinille.

Mozilla Hubs -palveluun tuotettu tila rakennetaan Mozillan Spoke-ympäristössä. Spoke tarjoaa yksinkertaisen käyttöliittymän ja valmiita palikoita tilojen luomiseen. Esimerkiksi seiniä ja portaita ei tarvitse tuoda itsetehtynä mallinnusohjelmistosta. Hubs suorittaa myös oikein toimivat laskutoimitukset törmäysten ennakoimiseksi eli ettei vierailija esimerkiksi putoa lattian tai portaiden läpi tai pääse kävelemään seinästä läpi. Lisäksi tilassa vierailevien on mahdollista itsenäisesti lisätä elementtejä ympäristöön, kuten piirtää, lisätä GIF-animaatioita ja 3D-malleja. Tämän pohjalta virtuaalitapaamisen ohjelmaan lisättiin esimerkiksi tietokilpailu monivalintakysymyksillä.

Virtuaalitila

Halusimme lisätä hankkeeseen liittyviä elementtejä myös virtuaaliympäristöön. Yksi olennainen osa oli TAMKin pääkampuksen Sote Virtual Labin virtuaalisylinteri, jonka karkean mallin rakensin Blender-ohjelmaa käyttäen. Tämän jälkeen toin mallin Spokeen, mikä oli suhteellisen helppoa, lukuun ottamatta eri ohjelmien käyttämien erilaisten mittasuhteiden ja keskipisteiden eroja ja yhteensovittamista. Tuotin myös muuta 3D-sisältöä virtuaalitilaan Blenderiä käyttäen, kuten Tampereen korkeakouluyhteisön ihmiskasvoja kuvaavan logon.

Virtuaalitilassa seikkailevat erilaiset hahmot.

Selkeyden vuoksi virtuaalitila oli hyvin avara. Lopullinen virtuaalitila muistutti messuhallia, johon oli koottu jouluisia 3D-malleja ja kuvallisia jouluntoivotuksia. Lisäsin tilaan matalat seinät jokaiselle tietovisailujoukkueelle. Myöhemmin huomattiin Hubsiin liittyvä rajoitus piirrettyjen viivojen lukumäärissä, eli seiniin merkityt visailuvastaukset saattoivat yllättäen kadota.

Kaksi miestä, joista toisella päässä VR-lasit.

Presentaatio hoidettiin screenshare-ominaisuutta käyttäen, mikä sallii käyttäjän jakaa näyttönsä litteällä 3D-objektilla. Tämä objekti voitiin sitten ripustaa seinälle ja suurentaa, mistä saatiin presentaation ”valkokangas”. Haasteita ilmeni, kun käyttäjät tarttuivat näyttöjako-objektiin ja siirsivät sitä (luultavasti vahingossa). Samaten huomattiin, että 3D-objekteja pystyy heittämään Hubsissa, ja ne törmäävät seiniin ja putoavat fysiikkamallinnettuina.

Kaiken kaikkiaan hanketapaaminen Mozilla Hubs -virtuaaliympäristössä oli toimiva, etenkin kun käyttäjät pystyivät liittymään tapaamiseen henkilökohtaisia tietokoneitaan käyttäen. Hubs on hyvä ja nopea alusta virtuaalitilaprototyyppien rakentamiseen ja testaukseen, varsinkin jos tilan haluaa nopeasti ja kätevästi jakaa usean käyttäjän kesken.

Teksti: Markku Laskujärvi, TAMK
Kuvakaappaukset: Markku Laskujärvi ja Hanna Ylli