Vertaisohjaajakoulutus päättyi filmifestivaaleihin

Kuvakaappaus verkkokokouksesta, kuvassa näkyy osa osallistujista.

Viime syksynä alkanut ja jo ennen joulua täysin verkkoon siirtynyt vertaisohjaajakoulutus huipentui filmifestivaaleihin, jossa mukana oli hanketoimijoiden ja hankkeeseen osallistuneiden lisäksi työelämän edustajia.

PYRY-hankkeessa on saatu ensimmäinen vertaisohjaajakoulutuksen toteutus päätökseen. Kuudesta koulutuskerrasta rakentuva pilotti toteutui suurelta osin verkossa, mutta livetapaamisiakin voitiin kahdella tapaamiskerralla järjestää. Vertaisohjaajakoulutuksen päätöstapaaminen rakentui työelämätoimijoiden puheenvuoroista ja PYRY-pajoihin osallistuneiden opiskelijoiden ja valmentautujien videoesittelyistä.

Työelämätoimijat nostivat puheenvuoroissaan esille oppilaitosyhteistyön merkityksen ja sen, että  yritysten on tärkeää rohkaistua ottamaan harjoittelijoita. Kuulimme myös yrittäjän kokemuksia monimuotoisesta työyhteisöstään, jossa on vuosien mittaan ollut useita harjoittelijoita, työssäoppijoita ja työkokeiljoita. Yrittäjä kiteytti työyhteisönsä toiminnan kuvaavasti: Ei ole huonoa työntekijää, vaan tärkeintä on että oikeat työtehtävät ja työntekijä kohtaavat.

Filmi- tai ehkä paremminkin videofestivaaleilla oli katsottavissa lähes 20 opiskelijoiden ja valmentautujien tekemää Minä pystyn -videota. Festariyleisöä videot ihastuttivat, ja moni työnantajista toivoi näkevänsä tällaisia videoita vaikkapa avointen työhakemusten liitteenä. Eräs työnantaja totesikin, että on kuin tutun kanssa juttelisi, kun soittaa sellaiselle työnhakijalle, johon on jo tutustunut esittelyvideon kautta.

PYRY-hankkeen ensimmäisestä vertaisohjaajakoulutuksesta jäi monta mukavaa ja myönteistä muistijälkeä niin hankkeen tekijöille kuin osallistujillekin. Tästä on hyvä jatkaa kohti toista toteutuskierrosta!

Kuva: Kuvakaappaus PYRY-hankkeen filmifestivaalit Zoom-tapahtumasta 23.4.2021