Loppuseminaari 25.5.2023 - innosti ja yhdisti!

Tekstiilihankkeen sisältöä kuvaava kuvia, jossa eri materiaaleja ja ekosysteemiä kuvaavia elementtejä

Pirkanmaan kestävien ja älykkäiden tekstiilien osaamis- ja innovaatioekosysteemi -hankkeen loppuseminaari pidettiin Tampereen ammattikorkeakoulussa 25.5.2023. Tapahtuma toteutettiin hybridi-seminaarina, joka mahdollisti osallistumisen niin livenä kuin etänäkin.

Päivä sisälsi kiinnostavia, innostavia ja yhteistyötä herättäviä esityksiä. Jokaiseen esitykseen kuului hankkeellemme tärkeitä teemoja: kestävyys, ekologisuus, puettava älykkyys, innovatiivisuus, älykkäät tekstiilit yleisesti sekä monialainen yhteistyö.

Seminaaria seurasi etänä ja paikan päällä monialainen katsojakunta. Paikalla olevat vieraamme pääsivätkin kontaktoitumaan, ja tauoilla korviin kantautuikin innostunut ja iloinen puheensorina päivään liittyvistä teemoista.

Keynote -puhujamme herättivät mielenkiintoa erityisesti paikalla olevien vieraiden keskuudessa. Seminaarissa Keynote -puheenvuoroja pitivät Marina Toeters (Fashion Tech Farm | by-wire.net), Teemu Salo (Tampereen yliopisto), Andreas Schneider (CEO of Global Textile Scheme) ja Anne Schwarz-Pfeiffer (Hochschule Niederrhein).  Kuulimme muun muassa digitaalisen tuotepassin kehittämisestä niin eurooppalaisessa kuin globaalissakin viitekehyksessä, sekä älytekstiilien tuotekehityksestä ja sen merkityksestä ihmisen hyvinvoinnin näkökulmasta.

Loppuseminaarissa esiteltiin odotetusti myös hankkeen kahden pilotin Pilot 1Levollistava älyvaate tiimille / A relaxing cloth for a team ja Pilot 2Digitaalinen tuotepassi vastuullisuuden, kestävyyden ja läpinäkyvyyden edistäjänä / A digital passport promoting responsibility, sustainability and transparency tämänhetkiset vaiheet. Paikalla olijat pääsivät näkemään pilottien tuotosten prototyyppejä sekä kokeilemaan Pilotti1:n levollistavaa hihaa ja Pilotti2:n digitaaliseen tuotepassiin liittyviä tekstiileille toteutettujen tunnisteiden toimivuutta.

Kiitos kaikille seminaariin osallistujille ja erityiskiitos seminaarissa esiintyjille!

Pääsette tutustumaan osaan seminaariesitysten materiaaleista kotisivuiltamme vielä tämän kevään aikana. Ilmoitamme tästä teille LinkedInissä ja kotisivuillamme.

Teemu Salo, Tampereen yliopisto
Kuvassa Keynote puhuja Teemu Salo -aiheena The Main Parts of Stretchable Electronic Systems. Kuva: Minna Varheenmaa