Kyselyn tarkoitus
Kyselyn avulla pyritään ymmärtämään sosiaalisten normien (odotukset), koettujen oikeuksien ja velvollisuuksien (käytännöt) ja psykologisten sopimusten (lupaukset) monimutkaista kokonaisuutta.
Kyselyssä tarkastellaan työntekijöitä ohjaavia käyttäytymiskäsityksiä ja todellista käyttäytymistä. Käyttäytymiskäsitykset liittyvät sosiaalisiin normeihin eli siihen, miten kirjoittamattomat säännöt ohjaavat työntekijöiden käyttäytymistä. Toinen osa-alue liittyy koettuihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin eli siihen, miten työntekijät noudattavat ominaispiirteiden mukaista toimintaa arjessaan.
Kyselyn taustalla hyödynnetään hankkeessa aiemmin muotoiltua vuorovaikutusmallia, joka kuvaa odotusten ja käytäntöjen suhdetta.
Esimerkkitapauksena tekoälytyökalujen käyttö opetusalalla
Tekoälyn käyttö on suhteellisen uusi asia, siitä ei ole vielä kehittynyt selkeitä sääntöjä tai kulttuuria toiminnan tueksi. Tekoälyyn liittyy kuitenkin muutospainetta sosiaalisista normeista, työn ominaisuuksista ja mahdollisesti organisaation kannustimista johtuen. Tästä syystä tekoälyn käyttö on oivallinen esimerkki, kun pyritään ymmärtämään odotusten, käytäntöjen ja lupausten suhdetta.
Kysely auttaa löytämään vastauksen, mitä tekoälyn ja digitaalisuuden yleistyminen kouluissa tarkoittaa opettajien ja johtajien työssä sekä niihin liittyvissä oikeuksissa ja velvollisuuksissa.