Ammatillisten opiskelijoiden turvallisuusosaaminen ja yritys-oppilaitosyhteistyö prosessialalla

Loppuraportti

NuPro-hankkeen loppuraportti ja sen liitteenä oleva toimintamalli on julkaistu. Kiitämme hankkeen rahoittajia Työsuojelurahastoa ja osallistuneita yrityksiä. Kiitämme lämpimästi kaikkia hankkeen laajaan yhteistyöverkostoon osallistuneita henkilöitä arvokkaasta panoksestanne!

Tutkimus tuotti tietoa prosessialan opiskelijoiden turvallisuusosaamisen ja yritys-oppilaitosyhteistyön kehittämisen tueksi ammatillisen koulutuksen siirtyessä yhä enemmän työpaikoille. Hankkeeseen osallistui kuusi prosessialan yritystä, viisi prosessialan koulutusta järjestävää ammatillista oppilaitosta sekä prosessi- ja turvallisuusalan asiantuntijoita. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tulosten perusteella rakennettiin toimintamalli, jossa kuvataan työpaikalla järjestettävän koulutuksen kokonaisuus, eri osapuolten tehtävät ja eri vaiheeseen liittyviä hyviä käytäntöjä erityisesti turvallisuusnäkökulmasta. Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa ja työpaikoilla, kun työpaikalla järjestettävän koulutuksen prosessia ja käytäntöjä kehitetään.

Ks. lisää:

NuPro-hankkeen loppuraportti

Tiivistelmä

Toimintatapoja prosessialan yritysten ja oppilaitosten yhteistyöhön sekä opiskelijoiden turvallisuusosaamisen kehittämiseen