Toni: Mitä luonto merkitsee minulle?

Kangasalan kirkkoharjun näkötorni ja kahvila lumisessa metsämaisemassa.

"Metsä on mielestäni erityisen kaunis runsaslumisina talvina, silloin kun kuusten oksat roikkuvat ja mäntyjen oksat taipuvat lumen painosta. Erityisesti pidän kävelylenkeistä keskitalven pimeässä ja hiljaisessa metsässä. Se saa mielen kummallisesti rauhoittumaan."

Tietojenkäsittelyn tutkintovastaava ja hankkeen projektiryhmän jäsen

Oli itselleni tärkeää päästä mukaan Metsäresepti-hankkeeseen kehittämään tapoja, joilla opiskelijoiden hyvinvointia voisi viedä eteenpäin metsäisin menetelmin. Kuten monissa tutkimuksissakin on todettu, metsäluonnolla on merkittävä vaikutus mielen hyvinvointiin. Hankkeen myötä olen saanut perehtyä asiaan vielä enemmän, joten usea kirja ja tutkimusraportti myöhemmin olen luonnon vaikutuksista huomattavasti tietoisempi. Itse olen ylläpitänyt omaa hyvinvointiani pääasiassa liikunnan ja ruokavalion yhdistelmällä. Perehtyessäni luonnossa liikkumisen hyvinvoinnin positiivisiin puoliin, huomasin itsekin liikkuvani pääasiassa metsäluonnossa ja pyrkiväni tietoisesti välttämään maantien vierustoja ja kaupunkiympäristöjä. Ehkä sillä olikin liikuntaan yhdistettynä merkittävä osuus omassa hyvinvoinnissani.

Itselleni tutuksi ovat tulleet lähinnä Kangasalan harjumaastot niin kävellen, juosten, pyöräillen kuin hiihtäenkin. Liikkuminen on ollut minulla pääasia näissä metsäpyrähdyksissä ja olenkin usein kiiruhtanut kroppaa tunnustellen enkä varsinaisesti pysähtynyt nauttimaan luonnosta ja luonnon erilaisista elämyksistä. Joka tapauksessa on ollut mahtavaa juosta työpäivän jälkeen kapealla ja mutkittelevalla metsäpolulla nauttien vauhdin hurmasta, toisaalta taas maiseman vaihtuessa valkoiseksi, hiihtäen nauttia talvisesta metsämaisemasta. Metsä on mielestäni erityisen kaunis runsaslumisina talvina, silloin kun kuusten oksat roikkuvat ja mäntyjen oksat taipuvat lumen painosta. Erityisesti pidän kävelylenkeistä keskitalven pimeässä ja hiljaisessa metsässä. Se saa mielen kummallisesti rauhoittumaan. Lisäksi minulle ovat erityisiä korkeat näköalapaikat, joista on avara näkymä esimerkiksi järvimaisemaan tms. luontomaisemaan.

Metsäluonto on todella lähellä meitä suomalaisia. Suomen maapinta-alasta yli 70% on metsien peitossa ja kaupungissa asuvillakin on usein lyhyt matka metsään. Esimerkiksi Itselläni on matkaa metsään vaivaiset 20 metriä. Miksi emme käyttäisi metsän mahdollisuuksia myös mielen hyvinvoinnin parantamiseen. Toivon mukaan korkeakouluopiskelijatkin saavat omia elämyksiään ja mielen hyvinvointia metsäluonnosta Metsäresepti-hankkeen tulosten kautta.

Teksti: Toni Männistö

Toni Männistö