Hannastiina: Mitä luonto merkitsee minulle?

Metsämaisemaa ja taivasta korkealta katsottuna
Alla levittäytyvä metsämaisema. Kuva: Hannastiina Ruismäki

"Metsät ja luonnossa liikkuminen kuuluvat niin vahvasti elämääni, ettei sitä tule ajatelleeksi erillisenä tekemisenä. Mietin, miten metsästä on tullut niin tärkeä osa elämääni. Metsät ovat valtavan mielenkiintoisia, siellä pääsee tarkastelemaan ja ihmettelemään sen moninaisuutta ja viisautta."

Edunvalvonnan asiantuntija (Tamko) ja hankkeen projektiryhmän jäsen

Sain kutsun tulla mukaan Metsäresepti-hankkeeseen ja innostuin heti, sillä hankkeen aihepiiri on tärkeä ja itsellekin merkityksellinen.  Kun tätä tekstiä ideoidessani mietin miten metsät ja luonto kuuluvat elämääni, työkaverini kysyi, olenko huomannut miten kokonaisvaltaisesti luonnossa liikkuminen ja metsä rytmittävät elämääni? Talvella metsäretket ja pilkkiminen, keväällä keväänmerkkien ja muuttolintujen bongailu, kesällä marjastus, retkeily ja kalastus sekä syksyllä sienestys ja ruskaretket, unohtamatta ympärivuotista uintia luonnonvesissä.

Metsät ja luonnossa liikkuminen kuuluvat niin vahvasti elämääni, ettei sitä tule ajatelleeksi erillisenä tekemisenä. Mietin, miten metsästä on tullut niin tärkeä osa elämääni. Metsät ovat valtavan mielenkiintoisia, siellä pääsee tarkastelemaan ja ihmettelemään sen moninaisuutta ja viisautta. Metsässä liikkuminen rentouttaa, tuottaa iloa, ihmettelyä, uuden oppimista ja sieltä saa aina mukaansa energiaa ja hyvää oloa. On hienoa olla mukana tärkeässä hankkeessa ja uskon, että onnistumme luomaan uusia tapoja tukea opiskelijoiden hyvinvointia metsäkokemuksilla.

Teksti: Hannastiina Ruismäki

Hannastiina RuismäkiHannastiina Ruismäki

Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (Tamko) – Tampereen ammattikorkeakoulu

hannastiina.ruismaki@tuni.fi