Muutoskyvykkyyden makua, ääntä ja liikettä

Elimme todeksi ”Muutoskyvykkyyden makua” -tilaisuuden huhtikuussa yliopiston Paidia-tilassa Nokia Arenalla. Paikalle saapui yli 60 hankeyritysosallistujaa ja muuta aiheesta kiinnostunutta. Kyseessä oli KYVYKÄS – muutoskykyiseksi Mara-alalla -hankkeen päätöstilaisuus, vaikka hanke päättyykin vasta elokuun lopussa. Matkailu-, ravintola- ja juhlapalveluja tarjoavissa yrityksissä touko-elokuu on kiireisintä sesonkiaikaa, joten tästä syystä otimme aikataulun osalta varaslähdön.

Onnistunut Muutoskyvykkyyden makua -tilaisuus

Hyvä tilaisuus tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille, uutta tietoa ja oivalluksia sekä sosiaalista vuorovaikutusta ja kokemusten vaihtoa. Onnistuneesta tilaisuudesta voi poistua hyväntuulisena, mielen ja ruumiin ravinnosta kylläisenä sekä uusilla ajatuksilla ja kontakteilla rikastuneena. Saamamme palautteen mukaan onnistuimme tilaisuuden järjestäjinä hyvin: ”Ohjelmassa oli sopivasti toiminnallisia menetelmiä ja tietoa hankkeen toiminnoista. Esiintyjät olivat erinomaisia, sisällöt olivat kiinnostavia, tarjoilut herkullisia.”

Muutoskyvykkyyden hengessä suunnittelimme tilaisuuteemme perinteisten ohjelmanumeroiden lisäksi myös ripauksen yllätyksellisyyttä.

Lämpimästi tervetuloa osallistujat!

Halusimme kiittää osallistujia sekä osoittaa vieraanvaraisuuttamme panostamalla tarjoiluihin. TAMKn restonomiopiskelijat valmistivat tilaisuuteen esteettisesti näyttävän ja makuhermoja hivelevän tarjoilupöydän. Tarjoiluista tulikin runsaasti positiivista palautetta, mikä kertoo siitä, että kentälle on kasvamassa ja kehittymässä taitavia ammattilaisia. Tunnelmallisesta tervetulomusiikista  vastasi hankeyrityksemme Mäkelän Lomatupien isäntä Mikko Lindell. Haitarimusiikki ei ole ehkä se tyypillisin ESR-hanketilaisuuksien ohjelmanumero, mutta käytimme meille tarjoutuneen ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää hankeosallistujan osaamista ja musiikkiharrastusta.

Tietoa, kokemuksia ja oivalluksia muutoskyvykkyydestä

Uutta tietoa, hyödyllisiä kokemuksia ja arvokkaita oivalluksia tilaisuudessamme tarjoilivat loistavat puhujavieraamme. Olimme enemmän kuin otettuja saadessamme puhujaksi huippukokin ja ravintoloitsijan, Master Chef Suomi -ohjelmastakin tutun Henri Alénin. Hänen elämänmakuinen ja vilpitön puheenvuoronsa pitkän matkan juoksusta muuttuvissa trendeissä oli antoisaa kuultavaa. Kuulimme covid19-ajan haasteista ja innovatiivisuudesta, hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeydestä sekä hyvän johtamisen ja esihenkilötyön merkityksestä ravintola-alalla. Erityisesti yleisöä puhuttelivat Henrin omakohtaiset kokemukset jaksamisesta ja jaksamattomuudesta. Puheenvuorosta oli kuultavissa vahva muutoskyvykkyys, jota pandemia-aika oli monella tapaa haastanut, mutta myös vahvistanut.

Työelämän tutkimuskeskuksen johtaja ja tenure track -professori Anne Mäkikangas puhui innostavasti ja mukaansatempaavasti onnistuneen muutoksen elementeistä. Anne haastoi osallistujat pohtimaan tyypillisen muutosprosessin edistäjiä, esteitä sekä tekijöitä, joita kannattaa henkilökohtaisia tavoitteita palvelevissa muutostilanteissa ottaa huomioon; tavoiteltavan muutoksen selkeys, realistinen mitoitus ja ajoitus, tärkeys ja merkityksellisyys, sitoutuneisuuden aste sekä saatavilla oleva sosiaalinen apu ja tuki. Muutos kuitenkin on – lähes tulkoon aina – mahdollinen.

Puheenvuorojen jälkeen Mäkelän Lomatupien isäntä saatteli yleisön kahvitauolle yrittäjien jaksamista käsittelevin saatesanoin sekä koskettavin haitarisävelmin. Runsas puheensorina täytti Paidia-tilan osallistujien verkostoituessa ja nauttiessa toisen kierroksen restonomiopiskelijoiden valmistamia herkkuja. Tauolla tavattiin muita KYVYKÄS-hankkeen yrittäjiä sekä tutustuttiin uusiin tuttavuuksiin.

Se yllätyksellisyys – hankehyödyt tarinoiksi teatterin keinoin

Tilaisuuden yksi tärkeä tavoite oli reflektoida hanketoimien antia ja vaikuttavuutta. Osallistujakokemusten reflektointi toteutettiin luovasti tarinateatterin avulla. Tämä ohjelmanumero paljastettiin osallistujille vasta tilaisuuden tässä vaiheessa. Tarinateatteri Raakun näyttelijät kuuntelivat, kokosivat ja kertoivat taidokkaasti osallistujakokemuksiin pohjautuvia tarinoita hankkeeseen osallistumisesta, muutoskyvykkyydestä ja päätöstilaisuudesta. Nähdyt ja kuullut tarinat koskettivat ja naurattivat, mutta ennen kaikkea pysäyttivät arvokkaiden oppien äärelle.

Hankkeen toteuttajina iloitsimme siitä, kuinka merkitykselliseksi osallistujat olivat hankkeen ja sen kehittämistoimet kokeneet. Kuulimme, että hanke on tarjonnut tärkeitä pysähtymisiä, pohdintoja ja oivalluksia sekä hyödyllistä tekemistä hyvinvoinnin ja muutoskyvykkyyden äärellä. Mahdollisuuden muuttua ja muuttaa. Monipuolisella kehittämistoimien valikoimalla sekä osaavilla hanketoimijoilla on ollut tässä oma merkityksellinen roolinsa, mutta niin on ollut myös aktiivisilla, sitoutuneilla, kehittämismyönteisillä ja muutoskyvykkäillä hankeosallistujilla. Olemme tulleet muutoskykyisemmiksi yhdessä.

Matkaevästä työkirjasen muodossa

Tilaisuudessa jaettiin osallistujille hankeväen yhdessä laatima ja Annukka Tapanin toimittama ”Eväitä muutoskyvykkyyden makumatkalle” -työkirjanen. Siihen on koottu tiivistetysti hankkeen teemoja ja niihin liittyviä tehtäviä.

Koko KYVYKÄS-hanketiimin puolesta Kati Tikkamäki, kehittämisen koordinaatiovastaava