InnoHEIs-hankkeessa reagoitiin vikkelästi, kun korona vei opiskelijoilta kesätyöpaikat

Tampereen ammattikoulun koordinoimassa kansainvälisessä InnoHEIs-hankkeessa reagoitiin nopeasti koronan opiskelijoille aiheuttamaan kesätyöpaikkakatoon. Hankkeesta tarjottiin kesällä muutamaksi viikoksi kaksi harjoittelupaikkaa TAMKin teollisuusteknologian kolmannen vuosikurssin opiskelijoille.

Tarjottuun työhön tarttuivat Mikko Heinänen ja Kasper Anttila. He tekivät pienen innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurikyselyn, joka tukee InnoHEIs-hankkeen tekemää laajempaa kartoitusta. Hanke rohkaisee yrityksiä hyödyntämään entistä paremmin korkeakoulujen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopalveluita ja korkeakoulujen oppimis- ja kehittämisympäristöjä.

− Opiskelijoiden työn tuloksena tunnistimme muutamia uusia pirkanmaalaisia innovaatioympäristöjä. Lisäksi opiskelijat täydensivät aiemmin keräämiämme tietoja, kertoo opiskelijoita ohjannut lehtori Timo Rainio.

− Tarvittaessa kesätiimi voi osallistua jatkossakin hankkeen työhön osana opintojaan.

Kun korona vei kesätyön

Opiskelijoille hankkeen toimeksianto oli tervetullut. − Lyhytkin toimeksianto avasi silmiä Pirkanmaan innovaatioinfrojen laajuudesta, sanoo Kasper Anttila.

− Minulla oli sovittuna työpaikka mekaniikkasuunnittelijana kesäksi. Korona vei lopulta sen työn, joten lähdin mielelläni mukaan, kun koululta tarjottiin mahdollisuutta harjoitteluun, toteaa puolestaan Mikko Heinänen. − Kokemukset harjoittelusta oli positiivisia ja suosittelen harjoittelun suorittamista koulun hankkeiden parissa kaikille, joilta jää harjoittelupaikka syystä tai toisesta saamatta.

Notkeata hanketekemistä puolin ja toisin

− Pyrimme olemaan hankkeissa reaktiivisia. Tällä kertaa pystyimme nopealla aikataululla tarjoamaan kaksi harjoittelupaikkaa InnoHEIs-hankkeessa. Jos jokainen hanke toimii aktiivisesti samoin, saadaan hyödynnettyä opiskelijaresursseja ja uutta, tuoretta näkökulmaa tekemiseen, summaa Rainio.

– Opiskelijat toimivat omalta osaltaan joustavasti ja venyivät hyvään suoritukseen lyhyessä ajassa. Tästä toimintamallista saamme hyviä kokemuksia myös TAMKin uuteen TKI-Akatemiaan, jossa harjoittelupaikkoja ja työtä tarvitsevat opiskelijat ja hankkeet kohtaavat.

Lisätiedot:
Timo Rainio