Digitaalisen muutoksen vaatimukset haastavat tutkimus- ja innovaatioinfrastruktuurien toimintaa

Öinen ilmakuva puolalaiskaupunki Katowicesta

Tutkimus- ja innovaatioinfrastruktuurien entistä tehokkaampi ja kestävämpi hyödyntäminen vaatii eri toimijoiden yhteistyön vahvistamista. Tämä vaatii yhteistä ymmärrystä ja konkreettisia toimia sekä politiikka-, strategia- että operatiivisilla tasoilla. Puolan Sleesian alueen toimijat esittelivät alueensa tutkimus- ja innovaatioinfrastruktuureihin liittyvää tilannekuvaa InnoHEIs-hankkeen toimijoille, joiden kanssa yhdessä pohdittiin myös innovatiivisia toimintamalleja rajat ylittävään yhteistyöhön.

InnoHEIs-hankkeen olennaisimpana elementtinä on paitsi kunkin mukana olevan alueen oman tutkimus- ja innovaatioinfrastruktuureihin liittyvän analyysin tekeminen, myös vertaisarviointi ja dialogi alueiden välillä. Fyysisten rajoitusten vuoksi dialogia on toteutettu virtuaalivierailuin, joista viimeisin toteutettiin vuoden 2021 alkupuolella Puolan Sleesian alueeseen.

Vierailun järjestäjänä toimivat hankekumppaneista Marshal’s Office of the Silesian Voivodship ja University of Silesia in Katowice. Osallistujina kahden päivän interaktiivisessa ohjelmassa olivat InnoHEIs-hankkeen kansainväliset kumppanit viidestä eri maasta, mukaan lukien TAMK ja Pirkanmaan liitto, sekä joukko Sleesian alueen paikallisia sidosryhmiä.

Vierailulla tutustuimme Sleesian tutkimus- ja innovaatioinfrojen laajamittaiseen kartoitukseen, jossa hyödynnettiin ennakointityökaluja, kyselyitä ja haastatteluja laajalle joukolle alueen innovaatioekosysteemin toimijoita. Suurimmat haasteet liittyivät paitsi Puolassa, myös muilla osallistuja-alueilla pitkäjänteisen, strategisen infratoiminnan kehittämiseen sekä taloudellisesta että osaamisen ja asiantuntijuuden näkökulmasta.

Erityishuomiota kiinnitettiin myös infrojen puitteissa syntyneeseen yrittäjyyteen ja start-up -yritystoimintaan sekä tutkimustulosten kaupallistamista nopeuttaviin tukimekanismeihin, esimerkkinä SPIN-US Ltd.

Sleesia on Puolan teollistunein alue

Puolan Sleesian historiallinen alue on yksi Keski-Euroopan tiheimmin asutuista seuduista, jonka asukasmäärä on yli 4,5 miljoonaa. Alueen pääkaupunki on Katowice, ja sijainti Tšekin ja Slovakian kainalossa mahdollistaa nopeat kulkuyhteydet myös muualle Eurooppaan.

Pienestä maantieteellisestä koostaan huolimatta Sleesia onkin Puolan teollistunein alue, joka tuottaa yli 12% koko Puolan GDP:stä, josta teollisuuden osuus on 34%. Tärkeimmät teollisuuden alat ovat auto-, energia-, metalli- ja metallurgiateollisuus. Alueella toimii yli 40 korkea-asteen koulutusorganisaatiota, joista merkittävimmät ovat University of Silesia, Silesian University of Technology ja University of Economics in Katowice.

Teksti: Hanna-Greta Puurtinen
Kuva: Shutterstock