Date: 29.10.2020, 10:00-15.45 (plenty of breaks between the sessions)
Faculty of Social Sciences, Tampere University, Finland
Place: Zoom-meeting
A key premise of childhood studies is that children are the best experts on their own lives. Researchers, however, need to consider how to gain access to children’s views and experiences. Ethnographic research is one way to gain information about children’s lives, views and experiences; but how can an adult researcher participate in children’s lives? In this workshop we discuss the joys and challenges of ethnographic research among children. We will elaborate on different ethnographic practices and the researcher’s position in the field. What does participatory observation with children mean? What kind of knowledge can we get and how? What kind of visual tools can be utilised as part of ethnographic research in childhood studies?
At first, professor Laura Assmuth and academy research fellow Mari Korpela will tell about their own ethnographic research with children. Then, participants will give their presentations followed by discussion. The workshop is multidisciplinary and meant for anyone involved or interested in ethnographic research methods in childhood studies. Students doing their master’s thesis or PhD are particularly welcome. The workshop will be organised online on Zoom. The workshop is free of charge.
Preliminary Program
10.00 | Welcome & instructions |
10.05-10.50 | Laura Assmuth:
Working ethnographically with children in transnational families: experimenting with visual, artwork and participatory methodologies. |
11:00-11.45 | Mari Korpela:
“Then we decided not to tell adults.” Ethnographic Fieldwork among Expatriate Children in an International School. |
11:45–12:45 | Lunch break |
12:45–13:35 | Utsa Mukherjee:
“I can draw better than this”: Using ‘draw-and-talk’ activities with children to understand their family leisure experiences. J. Renlund, K. Kumpulainen, J. Byman & C. C. Wong: Children’s sensory aesthetic experiences in nature through digital storying. |
13:45–14:35 | Riikka Era:
Under school aged co-researchers. Oona Piipponen: Classroom-based research on intercultural learning as autoethnography. |
14:45–15:10 | Maija-Eliina Sequeira:
Research Proposal: Children’s development of rank reasoning skills – a comparative study. |
15:15–15:45 | Discussion |
For further inquiries or if you are interested in joining the seminar, contact siiri.sinko@tuni.fi
In collaboration with:
The Finnish Anthropological Society
Tampere Centre for Childhood, Youth and Family Research
In Finnish:
Verkkoseminaari
29.10.2020, klo 10.00-15.45 (sessioiden välissä on runsaasti taukoja), Zoom-tapaaminen
Tampereen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Lapsuuden etnografinen tutkimus
Lapsuuden tutkimuksen lähtökohtana on, että lapset ovat oman elämänsä parhaita asiantuntijoita. Tutkijat joutuvat kuitenkin pohtimaan, miten he pääsevät perille lasten näkemyksistä ja kokemuksista. Etnografinen tutkimus on yksi tapa saada tietoa lasten arjesta ja heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään. Mutta kuinka aikuinen tutkija voi päästä osaksi lasten arkea ja ajatusmaailmaa? Tässä työpajassa pohdimme lapsuuden etnografisen tutkimuksen iloja ja haasteita. Keskustelemme erilaisista etnografisista käytännöistä ja tutkijan asemasta lapsuudentutkimuksen kentillä. Mitä osallistuva havainnointi lasten kanssa tarkoittaa? Millaista tietoa on mahdollista saada ja miten? Millaisia visuaalisia työkaluja voi hyödyntää osana lapsuuden etnografista tutkimusta ja miten?
Työpajan aluksi professori Laura Assmuth ja akatemiatutkija Mari Korpela kertovat omista lapsiin liittyvistä etnografisista tutkimuksistaan ja metodologisista valinnoistaan. Tämän jälkeen kuullaan osallistujien esityksiä ja keskustellaan niistä. Työpaja on monitieteellinen ja tarkoitettu kaikille etnografista lapsuuden tutkimusta tekeville tai siitä kiinnostuneille. Erityisen tervetulleita ovat jatko-opiskelijat ja pro gradu tutkielmien tekijät. Työpaja järjestetään virtuaalisesti Zoomin välityksellä. Työpaja on maksuton.
Yhteistyössä:
Perla – Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus