Ajankohtaiskuulumisia 6.6.2022

Hyvää alkanutta kesää Lastensuojelu lapsen etuna? (ETU) -tutkimushankkeesta! Kerromme tässä uutisessa hankkeen kuulumisista ja syksyn tapahtumista.

Hankkeen kuulumisia

Kevät on ollut tutkijoille tiivistä aineiston analysoinnin ja artikkeleiden kirjoittamisen aikaa. Tuloksista pääsee muun muassa kuulemaan syksyn aikana erilaisissa tapahtumissa, joista löytyy lisätietoa alempaa, sekä lukemaan loppuvuodesta ja ensi vuoden puolella julkaistavista tutkimusartikkeleista. Lisäksi hankkeessa aloitti väitöskirjatutkija Maija Haapala, joka tekee tutkimusta nuorten kiireellisistä sijoituksista Tampereen yliopistossa. ETU-hankkeessa Maija tutkii nuorten kiireellisen sijoituksen päätösasiakirjoja ja niissä tehtävää arviointia ja perustelua.

ETU-hankkeen tutkijoita on kevään aikana voinut nähdä esimerkiksi Sosiaalityön tutkimuksen päivillä (17.–18.2.2022) sekä hankkeen webinaareissa, joita on järjestetty keväällä kolme.

Webinaari 9.9.2022 ja päätösseminaari 25.11.2022

Webinaarisarja jatkuu syksyllä 9.9.2022 klo 12.30-14 Minna Veistilän ja Eveliina Heinon Koronapandemia ja organisaatiot arvioinnissa -webinaarilla. Webinaarissa esitellään esihenkilöhaastattelujen alustavia tutkimustuloksia ja pohditaan organisaatioiden institutionaalista tehtävää lapsiperheiden palvelutarpeen ja lastensuojelun tarpeen arvioinnin järjestämisessä sekä koronapandemian vaikutuksia arvioinnin toteuttamiseen.

Ilmoittautuminen Koronapandemia ja organisaatiot arvioinnissa -webinaariin

Lastensuojelu lapsen etuna? -tutkimushankkeen päätösseminaari Lapsen tilanteen arviointi lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa: ETU-tutkimuksen keskeisiä tuloksia ja keskustelua niistä järjestetään 25.11.2022 kello 12–15.30 Tampereella sekä etäosallistumismahdollisuudella. Päätösseminaari on suunnattu erityisesti lastensuojelun ammattilaisille, kehittäjille ja tutkijoille, sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tarkka paikka, ohjelma ja ilmoittautumisohjeet ilmoitetaan myöhemmin.

Tarkemmat tiedot ilmoitetaan tapahtumasivulla

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät 4.–5.10.2022 Lahden Sibeliustalolla

ETU-tutkijoita on mukana järjestämässä alaseminaaria Lastensuojelupäivillä tiistaina 4.10.2022 klo 15–17 otsikolla Lapsen osa arvioinnissa.

Alaseminaarin kuvaus Lastensuojelupäivien verkkosivuilla:
”Lapsen tilanteen arviointia tehdään sekä lapsi- ja perhepalveluissa että lastensuojelussa monissa yhteyksissä. Arviointi on keskeinen osa sosiaalityön ydintehtävää. Sen kautta luodaan yhteistä ymmärrystä lapsen ja perheen tilanteesta ja suunnataan heille tarvittavia palveluita. Arviointi voi olla myös kokemuksellisesti merkittävä tapahtuma, joka vaatii ammattilaisilta monipuolista osaamista.

Alaseminaarissa pohditaan arviointia ajankohtaisten tutkimustulosten, lapsen osallisuuden sekä arviointikäytäntöjen kehittämisen näkökulmasta. Sen ovat tuottaneet yhteistyössä valtakunnallinen ETU-tutkimushanke ja kaksi lastensuojelun kehittämishanketta eli LUMO ja Tulevaisuuden lastensuojelu.”

Lisätietoa Lastensuojelupäivistä Lastensuojelun keskusliiton verkkosivuilla