Pirkanmaan liitto uutisoi hankkeesta: Testialusta parantaa pk-sektorin kyvykkyyksiä

Eriväriset vektoripisteet yhdistyvät valkoisella alustalla.

Pirkanmaalla on runsaasti älykkäiden työkoneiden sektorilla toimivia yrityksiä. Ala on muuttumassa kohti digitaalisia, älykkäitä ja kestäviä ratkaisuita. Pandemia on kiihdyttänyt niiden käyttöönottoa.

TKI-toiminnoissa on tällä hetkellä paljon kehitettävää pk-yritysten näkökulmasta. Tämän vuoksi Pirkanmaalle muodostetaan sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen osaamiskeskittymää kokoava verkottunut TKI- ja demonstraatio-testialusta. Lisäksi toteutetaan yrityksille kattavat demonstraatiot ja työpajat tässä ympäristössä.

Ongelmana on pk-sektorin hitaus hyödyntää uusia ratkaisuja. Teknologiamurroksen myötä älykkäiden työkoneiden merkitys on muuttunut nopeasti. Siksi rakennettava testialusta parantaa pk-sektorin kyvykkyyksiä. Yritykset voivat luottaa aiheeseen liittyvän TKI-toiminnan saatavuuteen ja riittävyyteen Pirkanmaalla.

Pirkanmaan liitto myönsi Euroopan aluekehitysrahastosta ja valtion rahoituksena Tampereen ammattikorkeakoulun vetämälle eSmartT Machines – Sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatiotestbed -hankkeelle ja investointeihin yhteensä 469 523 euroa. Tampereen korkeakoulusäätiö on hankkeessa osatoteuttajana.

Hanke tukee Pirkanmaan alueellista selviytymissuunnitelmaa. Hanke toteuttaa Pirkanmaan maakuntaohjelmaa 2018 – 2021, koska se tehostaa uuden yliopiston aktiivisia yhteyksiä ympäröivän toimijakentän kanssa (ml. tutkimusinfran avaaminen). Älykkään erikoistumisen strategiaa se toteuttaa teollisuuden digitalisaation, kiertotalouden ja systeemisten kokeilujen, pilotoinnin ja demonstraatioiden teemoissa.

Vuoden 2023 kesäkuun loppuun kestävä hanke on keskeinen osa Pirkanmaa-vetoista kansallista kestävän teollisuuden uudistusohjelmaa Sustainable Industry X, SIX.

Yliopettaja Mika Ijas
Tampereen ammattikorkeakoulu
mika.ijas@tuni.fi, 050 4471 189

Teksti: Pirkanmaan liitto
Pääkuva: Shutterstock

Alkuperäinen uutinen on julkaistu Pirkanmaan liiton verkkosivuilla.