Blogi: Yliopisto aluekehittämisen veturina

EAKR-rahoitus tähtää alueellisen kehityksen vauhdittamiseen ja liiketoimintapotentiaalin kasvattamiseen. Ylipistoilla tulisi olla merkittävä rooli tässä pyrkimyksessä.

Saimme jokin aika sitten vieraita Hämeenlinnasta, kun Hämeen liiton edustajat saapuivat tutustumaan Hervannan kampukseen ja DigiCore-toimintaan. Keskustelun lomassa saimme arvokasta lisäoppia aluekehittämiseen liittyen ja pohdimme erityisesti yrityselämän ja tutkimuslaitosten yhteistyötä.

Maakunnan kehittämispäällikkö Marko Mälly tiivisti yrityskentältä kuuluvan viestin ytimekkäästi: elinkeinoelämä haluaa päästä mukaan käytännön kokeilu- ja kehitystyöhön.

Ilokseni vastasin, että juuri käytännön teknologiakokeilut ovat DigiCore-hankkeen keskiössä. DigiCore on saanut Pirkanmaan liitolta EAKR-rahoituksen kira-alan teknologialiiketoiminnan kehityksen tukemista varten.

Olemme hankkineet DigiCoren käyttöön teknologiainfraa esimerkiksi laajennetun todellisuuden, reality capturen ja drone-teknologioiden piiristä. Teknologian avulla voimme yhteistyössä yritysten kanssa kokeilla uusien sovellusten toimivuutta kentällä ja kehittää uusia toimintatapoja.

Mainitsen esimerkkinä kokeilun arkkitehtuurin puolelta: Kesän jälkeen aiomme toteuttaa yhteistyössä arkkitehtifirman kanssa pilotin, jossa arkkitehdit suunnittelevat kohdetta virtuaalitodellisuuden (VR) avulla. Käytännössä testi toteutetaan siten, että suunnittelijat pukevat päälleen XR-lasit ja tarkastelevat ja työstävät virtuaalimaailmassa kohdetta yhdessä ja reaaliaikaisesti design charrette -työskentelytapaa hyödyntäen ja vieläpä eri paikoista käsin.

Haluamme saada lisäoppia teknologiasta ja siitä, kuinka hyvin nykyinen huippuluokan XR-tekniikka soveltuu tällaiseen suunnittelutyöhön. Kerromme kokeilun tuloksista avoimesti, jotta kaikki muutkin aiheesta kiinnostuneet pystyvät hyödyntämään saatuja oppeja.

Valmisteilla on monta muutakin kokeilua, mutta näistä kerromme lisää myöhemmin.

Uskon, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut voivat olla tulevaisuudessa entistä vahvemmin osa alueellista kehitystyötä. Korkeakoulut tarjoavat akateemisen osaamisen lisäksi mahdollisuuden yhteisiin tki-hankkeisiin, joista saatavat hyödyt yrityksille ovat nopeasti ulosmitattavissa.

Tieteellinen tutkimustieto luo toki pohjan yhteiskunnalliselle ja teknologiselle kehitykselle, mutta väitöskirjojen ja tieteellisten artikkeleiden rytmi on monesti yritysten näkökulmasta kovin verkkaista. DigiCore-hankkeen kaltaiset projektit mahdollistavat nopeamman tki-toiminnan, jonka oppeja yritykset pääsevät hyödyntämään saman tien liiketoiminnassaan.

Yhteistyö tukee myös korkeakouluja, jotka pystyvät hyödyntämään saatuja oppeja uusissa tutkimushankkeissa ja rahoitushauissa.

Nähdään siis työmaalla ja toimistoissa uusien teknologiakokeilujen parissa!

Jaakko Kinnunen

Kirjoittaja on DigiCore-hankkeen ja innovaatioalusta CoreLabin projektipäällikkö Tampereen yliopistolla.