Langnetin MuMo-teemaryhmän tapaaminen Rokualla 9. - 11.12.2019

Laura osallistui Langnetin Multimodality in (inter)action (MuMo) -teemaryhmän tekstiseminaariin, joka järjestettiin Rokualla 9.–11.12.2019. Kyseessä on keskimäärin kahdesti vuodessa kokoontuva väitöskirjatutkijoiden ryhmä, jonka jäseniä yhdistää multimodaalista vuorovaikutusta tarkasteleva tutkimus. Tyypillisesti teemaryhmän tapaamisissa katsotaan yhdessä osallistujien aineistoja ja kommentoidaan tekstejä. Yleensä nämä tekstit ovat väitöskirja-artikkeleja tai monografian osia. Tekstilajit ovat kuitenkin vuosien saatossa vaihdelleet väitöstiedotteista ja tutkimussuunnitelmista konferenssiabstrakteihin. Ominaispiirteenä on siis ollut, että kukin voi tuoda toisille luettavaksi sellaista tekstiä, josta kulloinkin akuuteimmin kaipaa palautetta. Aineisto- ja tekstityöpajojen lisäksi näissä tapaamisissa on usein ollut ulkopuolisia puhujia, jotka ovat tarjonneet erityisesti metodologisesti arvokkaita näkökulmia.

Tapaamiset järjestetään vaihdellen eri yliopistokaupungeissa. Tällä kertaa emme kuitenkaan kokoontuneet yliopistokaupunkiin vaan yhteisöllisemmissä merkeissä Rokuan kuntoutuskeskuksen yhteydessä sijaitsevalle mökille. Seminaariin osallistui Laura ja eri vaiheissa jatko-opintojaan olevia Oulun yliopiston väitöskirjatutkijoita. Seminaarin ideana oli lukea toisten tekstejä ja antaa niistä vertaispalautetta. Tämä MuMo-tapaamisille tyypillinen toteutustapa toimi hyvin myös tällä kertaa. Lisäksi oli mukavaa tavata lumisella Rokualla muita väitöskirjatutkijoita ja saada (ja toivottavasti myös antaa) vertaistukea.