Professor Atte Oksanen's presentation at the Science Forum on January 11th 2023

Professor Atte Oksanen giving presentation on artificial intelligence related utopias and dystopias (in Finnish)

Tekoälyt ja robotit: tätä päivää ja tulevaisuuden visioita

Päivä: Keskiviikko 11.1.

Aika: 12.00 – 13.45

Paikka: PI, Porthania, Yliopistonkatu 3

Suoratoisto: Tilaisuus kuvataan suorana verkkoon

Tekoäly ja robotiikka ovat kehittyneet verrattain nopeasti, ja niitä sovelletaan jo monilla elämänalueilla, kuten teollisuudessa, koulutuksessa, valtionhallinnossa ja viihteessä. Sosiaaliset robotit ovat robotiikan haara, joka tuo robotin lähemmäksi ihmistä, kun robotista tulee keskustelukumppani, asiakaspalvelija tai vaikkapa ystävä.

Robottien ja tekoälyn tulevaisuuteen kohdistuu monenlaisia odotuksia, pelkoja ja toiveita. Sessiossa käsitellään tekoälyn ja robotiikan nykyhetkeä ja mahdollista tulevaisuutta tarkastelemalla robotteja hoivatyössä, luomalla katsaus ikäviin ja ihaniin visioihin sekä pohtimalla teknologian keskeneräisyyttä.

• Puheenjohtaja: yliopistonlehtori Jukka Jouhki (Tampereen yliopisto)
  • Apulaisprofessori Sanna-Mari Kuoppamäki (KTH Royal Institute of Technology): Sosiaalinen robotiikka ja hoiva: keskustelurobotiikan haasteet ja mahdollisuudet
  • Professori Atte Oksanen (Tampereen yliopisto): Tekoälyn utopiat ja dystopiat
  • Yliopistotutkija Jaana Parviainen (Tampereen yliopisto): Keskeneräiset teknologiat keskuudessamme