TULE-hanke rakennuttamisen ja kiinteistökehittämisen parissa

TULE-hankkeen kohdevierailut herättävät aina kiinnostusta. Lahdessa kiersimme kohteita noin 20 yhteistyökumppanin voimin.

Tulevaisuuden senioriasuminen (TULE) -hanke sukelsi työpajassaan kiinteistökehittämisen maailmaan. Lahden kohdevierailujen jälkeen keskustelussa korostuivat tulevaisuuden näkymät ja erityisesti suhdanteiden vaihtelut osana rakentamista. Kuulimme myös teknologisista ratkaisuista, kuten tiedonhallinnan ekosysteemeistä, jotka voivat helpottaa ja edistää rakennusprosessia.

TULE-hanke tutustui tällä kertaa kohdevierailuillaan Lahden senioriasuntotarjontaan. Vietimme talvisen päivän tutustumassa viiteen kohteeseen, jotka toivat senioriasumisen eri puolia esille. Tilojaan meille esittelivät LVAS OnnelanpolkuHarjulan Moreeni, Mänty ja LähdeDila TammipuistoSaga Salpalinna ja LVAS Kartanonkulma.

– Lahden kohteet olivat kaikki erilaisia ja kaikista niistä jäi se ajatus, että niinhän me ihmisetkin olemme. Siinä missä toisen tarpeet määrittää vuokran edullisuus, voi toiselle olla tärkeintä yhteisöön kuuluminen tai keskeinen sijainti lähellä kulttuurikeskuksia ja muita palveluja. Kynnyksien kyttäilystä on joka kohteessa tullut tapa, olemmehan mekin parhaillaan rakentamassa sitä ihan ensimmäistä senioritaloa Kurikkaan. Kaikki tulee suunnitella esteettömyys huomioiden, kertoo Kiinteistö Oy Kärrykartanon toimitusjohtaja Tiina Kankaanpää.

Monet osallistujat kokivat kohdevierailut antoisiksi, minkä huomasi myös aktiivisesta ja kiinnostuneesta puheensorinasta huoneesta toiseen kulkiessamme.

– Kyllä parasta antia TULE-hankkeessa ovat olleet kohdekäynnit ja verkostoituminen, mutta myös ajatustenvaihto ja uudet ideat, joita pallotellaan. Kommenttipuheenvuorot olivat parhaita työpajassa, toteaa Kiinteistö Oy Vetelinraitin toimitusjohtaja Katja Palosaari.

Työpajassa kommenttipuheenvuoron pitivät esimerkiksi Jyväskylän kaupungin asumisen asiantuntija Piia Sipinen ja Ara-Asuntojen Tuotanto Arttu Oy:n arkkitehti Juri Pelkonen. Kommentit liittyivät kaupunkien senioriasumisen ohjaamiseen kaava- ja tonttitasolla sekä rakentamisen kustannuksiin ja rakennuttamisprosessiin senioriasumisessa.

LVAS Onnelanpolku on vielä 10 vuoden jälkeenkin tehokas energiansäästäjä erilaisten rakennusteknisten seikkojen ansiosta. Esimerkiksi lasitettu sisäpiha hallitsee rakennuksen lämpötilanvaihteluita.

TULE-hankkeen yhteistyökumppaneista löytyy osaavia ja myös kansainvälisesti aktiivisia yhteistyökumppaneita senioriasumisen saralla. Tällaisia toimijoita ovat esimerkiksi Lahden vanhusten asuntosäätiö sr ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara. He ovat Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunnan kanssa jäseniä European Federation for Living (EFL) -organisaatiossa. (uutinen aiheesta.)

– Olemme olleet mukana ikääntyneiden asumisen kehittämisessä jo pitkään. Onnistunut esimerkki on jo kymmenen vuotta täyttänyt ja yhä energiatehokas Onnelanpolkumme, kertoo Lahden vanhusten asuntosäätiö sr:n toiminnanjohtaja Sanna Mäkinen.

Seuraavaksi TULE-hankkeessa on suunnitteilla tapaaminen Tampereella huhtikuussa sekä kaikille avoin CoreLabin aamukahviwebinaari 1.3 kello 8-9:30. Aamukahvien aiheena on Hyvinvointialueuudistus ja senioriasuminen – Miltä ikääntyneiden asumisen tulevaisuus näyttää? Voit ilmoittautua mukaan täältä: https://forms.office.com/e/u8anwCcmU0

Tämän lisäksi hankkeessa on suunnitteilla ulkomaan opintomatka Lontooseen, jolla päästään tutustumaan paikallisiin senioriasumiskohteisiin sekä -käytänteisiin, ja samalla kartuttamaan hyviä käytäntöjä sekä mahdollisia haasteita ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja.

– Tästä kaikesta on suuresti hyötyä luotaessa senioriasumisen konsepteja, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jaana Vanhatalo.

Hankkeeseen voi tutustua tarkemmin TULE-kotisivuilla, josta löytää myös kuvagallerioita kohdevierailuista.

Lisätietoja:

Jaana Vanhatalo, HTM
Tulevaisuuden senioriasuminen TULE Projektipäällikkö
040 849 0426

Hankkeessa rahoittajina ja yhteistyökumppaneina toimivat Tampereen yliopisto, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), Ympäristöministeriö, Ara-Asuntojen Tuotanto Arttu Oy, De Gamlas Hem i Tammerfors r.f. – Vanhain Koti Tampereella r.y., ES-Laatuasunnot Oy, Hailuodon kunta, Helsingin kaupunki, HEKA, Iisalmen kaupunki, Jyväskylän kaupunki, Järvenpään kaupunki, Keski-Suomen Jaso Asunnot Oy, Kiinteistö Oy Haapajärven Vuokratalot, Kiinteistö Oy Kärrykartano, Kiinteistö Oy Vetelinraitti, Kirkkonummen Vuokra-asunnot Oy, Lahden kaupunki, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Savonlinnan Vuokratalot Oy, Setlementtiasunnot Oy, Turun kaupunki, Tuusulan kunta, Tyvene Oy, Vaasan kaupunki sekä Yrjö ja Hanna -säätiö. Lisäksi yhteistyötahona toimii Vanhustyön keskusliitto.