Teknologiat tulevaisuuden senioriasumisessa

Erilaisia ikäteknologioita tarvitaan esimerkiksi kuluja vähentämään ja etähoivan tueksi. Palvelurobotti voi olla yksi tällainen teknologia. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto.

Tulevaisuuden senioriasuminen TULE -hanke kohdisti katseensa teknologioiden mahdollisuuksiin, haasteisiin ja käytäntöihin kolmannessa tapaamisessaan.

Tulevaisuuden senioriasuminen eli TULE -hanke on ollut käynnissä noin puoli vuotta ja hanke on muun muassa tutustunut useisiin kohteisiin ympäri Suomea. Erilaiset kohteet luovat yhä laajempaa näkökulmaa senioriasumiseen. Kaikissa kohteissa on ollut omia erityispiirteitä ja omanlaisia tapoja järjestää ikääntyneiden asumista. Kohdevierailut ovatkin mahdollistaneet monipuolisen kattauksen senioriasumisen käytäntöihin ja konsepteihin.

Kolmannet kohdevierailut suuntasivat nyt lokakuussa Helsinkiin. Vierailimme Villa Vuorannassa ja Hekan erityisasuntokiinteistö Myllymatkantie 4:ssä. Kohteista löysimme toimivia ikääntyneiden asumisen käytäntöjä mutta myös sujuvaa asumista haastavia piirteitä. Näimme myös erilaisia ratkaisuja yhteisiin tiloihin, kuten viherhuoneita ja sisustettuja parvekkeita.

Esimerkiksi Myllymatkantie 4:ssä toimii lisäksi Myllypuron seniorikeskus. Näin alue toimii paitsi talon asukkaiden, mutta myös laajemmin asuinalueen yhteisön käytössä. Tiloista löytyikin esimerkiksi biljardipöytä, huonetiloja käsitöiden tekemiseen ja kirjasto.

Villa Vuoranta puolestaan tarjoaa korkeatasoisen asumiskokemuksen remontoiduissa tiloissaan. Tiloista löytyy esimerkiksi pieni spa takkahuoneineen. Elämänilo-toimintafilosofian mukaisesti Villa Vuorannan asukkaille räätälöidään henkilökohtainen palvelusuunnitelma, jossa pyritään täyttämään jopa asukkaiden toteutumattomia unelmia.

Metropolian SmartLab tutkii esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmiä.

Kohdekäyntien jälkeen suuntasimme Metropolia ammattikorkeakoulun Myllypuron kampukselle, jossa tutustuimme ikääntyneiden hyvinvointiteknologioihin. Siellä kuulimme ikääntyneihin liittyvästä tutkimuksesta ja tutustuimme SmartLabin tiloihin ja toimintaan.

Meille muistutettiin, että senioriasumisen kohteissa olisi kustannustehokasta varautua teknologisiin ratkaisuihin jo suunnittelun alkuvaiheesta lähtien. Erilaisia antureita ja sensoreita on helppoa lisätä talon rakenteisiin suunnittelupöydällä, toisin kuin valmiiseen rakennukseen. Taloautomaation suunnittelu ja yhteensopivien teknologioiden pohtiminen jo suunnitteluvaiheessa auttavat rakentamaan toimivaa senioriasumista.

Kun teknologioita kehitetään ikääntyneille, on muistettava seniorikansalaisten näkökulma ja tarpeet. Tuotekehityksen vaiheessa olisi hyödyllistä kuulla ikääntyneen ajatuksia teknologiasta. Ammattilaisten puhetapaa voi olla vaikea seurata, jos ei tunne käsitteitä ja teknisiä yksityiskohtia.

Teknologisia ratkaisuja tuotetaan myös ikääntyneiden kanssa työskentelevien hoitajien avuksi. Tässä nähdään mahdollinen ratkaisu hyvinvointialueiden resurssipulaan, sillä teknologia-avusteinen työskentely usein vähentää tarvittavia resursseja asiakasta kohti. Keskustelimmekin tapaamisessa sosiaalisesta kontaktista ja sen tarpeesta, eli kuinka ihminen kaipaa seuraa ja läheisyyttä hoitajakontaktin ulkopuolella.

Edelliset esimerkit olivat vain pieni osa käymäämme keskustelua tapaamisen aikana. Opimme jälleen paljon, mutta vielä on paljon opittavaakin. Seuraava hankkeen tapaaminen järjestetään tammikuussa 2024 Lahdessa. Tämän lisäksi hankkeessa on valmisteilla kaikille avoin webinaari, joten pysytään kuulolla!

Lisätietoja:

Jaana Vanhatalo, HTM
TULE Projektipäällikkö
040 849 0426

Hankkeessa rahoittajina ja yhteistyökumppaneina toimivat Tampereen yliopisto, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), Ympäristöministeriö, Ara-Asuntojen Tuotanto Arttu Oy, De Gamlas Hem i Tammerfors r.f. – Vanhain Koti Tampereella r.y., ES-Laatuasunnot Oy, Hailuodon kunta, Helsingin kaupunki, HEKA, Iisalmen kaupunki, Jyväskylän kaupunki, Järvenpään kaupunki, Keski-Suomen Jaso Asunnot Oy, Kiinteistö Oy Haapajärven Vuokratalot, Kiinteistö Oy Kärrykartano, Kiinteistö Oy Vetelinraitti, Kirkkonummen Vuokra-asunnot Oy, Lahden kaupunki, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Savonlinnan Vuokratalot Oy, Setlementtiasunnot Oy, Turun kaupunki, Tuusulan kunta, Tyvene Oy, Vaasan kaupunki sekä Yrjö ja Hanna -säätiö. Lisäksi yhteistyötahona toimii Vanhustyön keskusliitto.