TransParent-tutkimuksen ensimmäinen vaihe päätökseen

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

TransParent-tutkimuksen ensimmäinen osavaihe saadaan tällä viikolla päätökseen viimeisten osallistujien vierailtua laboratoriossamme. Tutkimukseen osallistui yhteensä 118 naista, joista noin puolet olivat alle vuoden ikäisen lapsen äitejä ja puolet naisia, joilla ei ollut tutkimuksen aikana omia lapsia. Tutkimusaineiston analysointi on käynnissä ja tämän ja ensi vuoden aikana tuloksia tullaan raportoimaan opinnäytetöissä ja tieteellisissä artikkeleissa. Tulosten avulla tulemme ymmärtämään paremmin, kuinka vanhemmaksi tuleminen ja hormonaaliset tekijät voivat vaikuttaa kasvojen ja tunteiden havaitsemiseen ja erityisesti siihen, kuinka reagoimme vauvojen viestittämiin tunteisiin. Lisäksi tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään TransParent-hankkeen toisen osavaiheen suunnittelussa. Toisessa vaiheessa osallistujat tulevat olemaan ensimmäistä lastaan odottavia äitejä ja mahdollisesti myös heidän puolisoitaan, minkä avulla pystymme keräämään ainutlaatuista tutkimusaineistoa vanhemmuuteen siirtymän aikana tapahtuvista psykologisista, hormonaalisista ja aivojen toiminnan muutoksista. Tiedotamme tutkimushankkeen uusista käänteistä näillä sivuilla sekä Human Information Processing -laboratorion Facebook-sivuilla.

Suuri kiitos kaikille TransParent-tutkimuksen osallistujille ja hyvää kesää!

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto