Biopankkinäytteiden keräys Pirkanmaan sairaanhoitopiirin psykiatrian alueella

Biopankkinäytteenotto

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin psykiatrian alueella aloitettiin biopankkikeräys syksyllä 2019. Tätä varten valittiin pilottiosastot, joilla työskentelevät yhteyshenkilöt koulutettiin informoimaan potilaita ja muita osastoilla toimivia. Samalla yhteistyö Taysin Biopankin ja TAMKin Profitu-toiminnan alueella jatkuu myös tällä hoitotyön alueella.

Koulutus järjestettiin Taysin Biopankin ja Tampereen ammattikorkeakoulun Profitu-toiminnan yhteistyönä. Osastojen yhteyshenkilöt ovat sairaanhoitajia, jotka huolehtivat kontakteista Taysin Biopankkiin, tietoon perustuvien suostumusten koordinoinnista ja tarvittavien tietojen ja materiaalien riittävyydestä osastoilla.

Tays psykiatrian alueella näytteiden kerääminen on tuttu asia aiemman kansainvälisen psykoosisairauksien periytyvyysmekanismeja selvittävän SUPER-tutkimuksen vuoksi. Tähän mennessä Taysin psykiatrian toimialueelta on kerätty kokemuksia biopankkisuostumuksen pyytämisestä kolmessa keskenään hyvin erilaisessa yksikössä, ja näitä kokemuksia hyödynnetään, kun lähes kaikki yksiköt toimialueella koulutetaan aloittamaan suostumusten keräys kevään 2020 aikana. Samalla yhteistyö Taysin Biopankin ja TAMKin Profitu-toiminnan alueella jatkuu myös tällä hoitotyön alueella.

Lisätiedot:

Nina Kilkku