Yhdessä maahanmuuttajataustaisten lasten hyvän päiväkotiarjen puolesta

Lapsi kokoaa värikkäitä palikoita.

Tervehdys NIITTY2 -hankkeesta! Euroopan Unionin osarahoittama NIITTY2-hankkeen tarkoituksena on edistää maahanmuuttaneiden lapsiperheiden kotoutumista. Yksi hankkeen tavoitteista on maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatukseen osallistuminen edistäminen. Tähän on mahdollista vaikuttaa kehittämällä päiväkotiarkea niin, että kulttuurinen moninaisuus tulee entistä vahvemmin huomioiduksi. Lasten kulttuurisiin taustoihin ja katsomuksiin tutustuminen on osa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista pedagogiikkaa. Olennaista on myös sellaisten lasten kuulemisen menetelmien kehittäminen, joiden avulla on mahdollista tavoittaa kaikkien lasten kokemukset ja tarpeet kieli- tai kulttuuritaustasta riippumatta.

Hankkeemme alkoi huhtikuussa 2023 ja se on oikein hyvässä vauhdissa. Olemme muun muassa saaneet lähtötilannetta kartoittaneet BIKVA-haastattelut valmiiksi. Näissä haastatteluissa ääneen pääsivät niin maahanmuuttaneet perheet lapsineen kuin heidän kanssaan työskentelevät varhaiskasvatuksen, suunterveydenhoidon ja sosiaalityön ammattilaiset sekä kolmannen sektorin toimijat. Haastatteluissa kotoutumisen kannalta merkityksellisenä nähtiin muun muassa molemminpuolisen ymmärryksen vahvistaminen eri kulttuureiden tavoista ja tottumuksista. Tärkeänä nähtiin myös tiedon lisääminen varhaiskasvatuksen positiivisesta merkityksestä lasten kehitykselle ja oppimiselle, ja ylipäätään elämänlaadulle.

Työelämäkumppanuuksien ohella NIITTY2 tekee aktiivista yhteistyötä myös Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa. Näin opiskelijoille tarjoutuu mielenkiintoisia mahdollisuuksia linkittää opintojaan työelämään, ja samalla me saamme hankkeeseemme lisää osaajia ja monenlaista osaamista. Opiskelijat tuottavat meille muun muassa erilaisia videoita ja esitteitä ohjausaineistoa varten, sekä tekevät NIITTY2-hankkeen tavoitteisiin linkittyviä opinnäytetöitä.

Sosionomikoulutuksen puolella on valmisteilla opinnäytetyö, jossa selvitetään maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksia päiväkotiarjesta. Kyseissä opinnäytetyössä lasten kokemusten äärelle etsiydytään havainnoimalla heitä erilaisissa päivän tilanteissa. Havainnointi tarjoaa oivallisen keinon lapsen äänen kuulemiselle etenkin silloin kun yhteistä kieltä ei välttämättä ole, mutta on muutenkin hyvin olennainen osa varhaiskasvatustyötä. Havainnointi lisää ymmärrystämme lasten ajattelusta ja kiinnostuksen kohteista sekä heidän tunteistaan ja kokemuksistaan. Opinnäytetyössä havainnoidaan maahanmuuttaneiden lapsia eri tilanteissa päiväkotipäivän aikana. Huomiota kiinnitetään lasten toimintaa kohtaan osoittamaan tyytyväisyyteen ja toimintaan sitoutuneisuuteen, jotka ovat tutkitusti tärkeitä kriteereitä arvioitaessa varhaiskasvatuksen laatua lasten näkökulmasta. Lasten kokema varhaiskasvatuksen laatu puolestaan nähdään suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ensisijaisen tärkeänä onnistumisen mittarina.

Lisäämällä tietoa maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksista on mahdollista edistää lasten osallistumista varhaiskasvatukseen ja ylipäätään integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä on yksi NIITTY2-hankeen keskeisistä tavoitteista. Kun kotoutumiseen panostetaan jo varhaisessa vaiheessa, vaikutetaan samalla lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, jonka tulee olla kaikessa etusijalla. Me NIITTY2-hnakkeessa odotammekin innolla opinnäytetyön tuloksia. Voimme hyödyntää niitä suunnitellessamme ohjausmateriaaleja ja kehittäessämme yhteistyössä Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa päiväkotien toimintaan entistä paremmin myös maahanmuuttaneiden lasten tarpeet huomiovaksi.

Teksti: Piia Roos, Tampereen ammattikorkeakoulun lehtori, varhaiskasvatuksen asiantuntija NIITTY2-hanke
Kuva: Unsplash