Lama Kourdin ajatuksia harjoittelujaksosta Niitty 2 -hankkeessa

Lama Kourdin kuva

Lama Kourdi on suorittanut sosionomiopintoihinsa liittyvää harjoittelujaksoa Niitty 2 -hankkessa 12/23 - 1/24 välisenä aikana. Harjoittelu on ollut osa esimiestyön ja lähijohtamisen opintojaksoa. Lama on päässyt tutustumaan monipuolisesti hanketyöhön. Lue alta Laman kuvaus harjoittelun sujumisesta.

Olen Lama Kourdi, viime vuoden pakolaisnainen ja sosionomiopiskelija Hämeen korkeakoulussa. Tällä hetkellä suoritan esimiesharjoittelua Tampereen korkeakoulussa Niitty-hankkeessa. Olin aktiivisesti mukana Niitty 1 -hankkeessa, joka keskittyi uusien perheiden tukemiseen vauvan hoidossa, raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Toimin vertaisohjaajana ja osallistuin myös materiaalin luomiseen.

Niitty 2 -hankkeessa päämäärämme on tukea leikki-ikäisten lasten perheitä. Mukana on ammattilaisia sosiaalialalta, varhaiskasvatuksesta, terveydenhuollosta ja suuhygieniasta. Työmme keskittyy materiaalin kehittämiseen, koulutusten järjestämiseen sekä erilaisten työpajojen ja perhetapahtumien toteuttamiseen.

Harjoitteluni aikana olen syventynyt hanketoiminnan monipuolisiin osa-alueisiin. Olen hankkinut kokemusta muun muassa rahoituksen hakuprosessista, raporttien laatimisesta ja talouden hallinnasta, mikä on avartanut ymmärrystäni näiden käytännön näkökulmien tärkeydestä. Samalla olen tutkinut huolellisesti hankkeen asettamia tavoitteita ja sen kohtaamia haasteita.

Sain tilaisuuden tutustua syvällisesti sosiaalipalveluiden ja neuvolapalveluiden toimintaan, selvittäen heidän monipuolista työkuvaansa ja tehtäviään. Lisäksi osallistuin erilaisiin tapaamisiin eri ammattilaisten kanssa, erityisesti varhaiskasvatuksen ja suuhygienian asiantuntijoiden parissa. Näissä kohtaamisissa käydyt keskustelut ovat avanneet näkökulmiani maahanmuuttajatyöhön ja auttaneet minua ymmärtämään kulttuurieroja, joita voi ilmetä työskennellessä erilaisten asiakasryhmien kanssa.

Olen äärimmäisen kiitollinen saamastani mahdollisuudesta ja toivon, että panokseni harjoittelun aikana oli hyödyllistä hankkeelle.

Katso vielä alta tai Youtubesta video, jolla Lama kertoo hankkeesta.

Kuva: Anna Aikasalo